Arkisto

Samuli Suomalainen hopealle junioreiden maailmancupissa

Samuli Suomalainen nappasi kakkostilan pikaluistelun junioreiden maailmancupissa lauantaina Baselga di Pinéssä Italiassa. Vanhemmassa junioreiden sarjassa, neo-senioreissa, kisaava Suomalainen oli ajalla 1.13,63 kuusi sekunnin kymmenystä kisan voittanutta Norjan Odin By Farstadia hitaampi. Lue lisää ”Samuli Suomalainen hopealle junioreiden maailmancupissa”

Lumimyräkkä katkaisi Hopealuistinfinaali- ja nuorten SM-viikonlopun

Porissa kilpaillut Hopealuistinfinaali ja nuorten SM-kilpailut jäivät yhden päivän mittaisiksi, kun toinen kilpailupäivä jouduttiin perumaan erittäin sakean lumimyräkän takia. Jää oli luistelukelvoton korkeiden hankien takia, eikä rataa pystytty kunnostamaan sitä mukaa, kun lunta satoi lisää. Lopputulokset julistettiin ensimmäisen kilpailupäivän tulosten perusteella.  Lue lisää ”Lumimyräkkä katkaisi Hopealuistinfinaali- ja nuorten SM-viikonlopun”

Suomalaisella lupaava startti Hamarin 500 metrillä

Pikaluistelun maailmancup jatkuu tänä viikonloppuna Norjan Hamarissa. Suomen edustavat vuoden 1994 olympialaisten areenalla Vikingskipetissä Miro Puolakka ja Samuli Suomalainen. Lauantain parasta antia oli Suomalaisen starttivauhti 500 metrillä. Lue lisää ”Suomalaisella lupaava startti Hamarin 500 metrillä”

Miro Puolakka ja Samuli Suomalainen Hamarin MC-jäille

Pikaluistelun maailmancup jatkuu tauon jälkeen tulevana viikonloppuna Norjan Hamarissa, vuoden 1994 olympialaisten areenalla Vikingskipetissä. Suomen joukkueen muodostavat viime viikonloppuna Helsingissä junioreiden maailmancupissa voitokkaasti esiintynyt Samuli Suomalainen ja uransa toiseen maailmancupin osakilpailuun osallistuva Miro Puolakka. Lue lisää ”Miro Puolakka ja Samuli Suomalainen Hamarin MC-jäille”

Järjestelyille kiitosta ISU-pomolta – ”En ollut edes huolissani”

Pikaluistelun nuorten maailmancupin järjestelyt Helsingin Oulunkylässä saivat viikonvaihteessa rutkasti kiitosta joukkueilta, jotka olivat erittäin tyytyväisiä kuljetuksiin, majoitukseen ja ruokailuihin. Näihin avainasioihin järjestäjä eli Luisteluliitto pystyi vaikuttamaan, mutta haasteelliseen säähän ei.  Lue lisää ”Järjestelyille kiitosta ISU-pomolta – ”En ollut edes huolissani””

Belgialaisille eksoottinen kokemus – ”Odotin kovaa pakkasta innoissani”

Pikaluistelun nuorten maailmancupiin Oulunkylään saapui Belgian joukkueen mukana myös van Houtten perhe, jonka tyttäristä Fran luisteli junioreissa ja Stien neo-senioreissa.  Lue lisää ”Belgialaisille eksoottinen kokemus – ”Odotin kovaa pakkasta innoissani””

Suomen talvi tarjosi monipuolisesti parastaan pikaluistelun nuorten maailmancupissa Helsingin Oulunkylässä viikonloppuna. Lauantaina oli noin kahdeksan pakkasastetta, ja taivaalta leijaili sankasti ja vähemmän sankasti lunta. Sunnuntaiksi taas saatiin korkeapainetta ja auringonpaistetta. Aamulla elohopea laski ”haamurajan” eli 20 asteen kylmemmälle puolelle, mutta kilpailujen käynnistyessä aamupäivällä miinusasteita oli enää 16. Pikaluistelun pakkasraja on sama kuin maastohiihdon eli 20 astetta. Moni nuori urheilija kilpaili ensimmäistä kertaa elämässään näin arktisissa oloissa, varsinkin normaalisti hallioloissa harjoittelevista urheilijoista.  Lue lisää ”Suomen talvi ei yllättänyt joukkueita – ”Kaikki on käyty joukkueiden kanssa läpi””

Junioreiden maailmancupin sunnuntain ohjelma

Pikaluistelun junioreiden ja neo-senioreiden maailmancupia luistellaan tulevana viikonloppuna Helsingissä, Oulunkylän Liikuntapuiston tekojääradalla. Mukana Helsingissä on kaikkiaan 136 luistelijaa 20 eri maasta.

Lauantain 1000 metrin neo-senioreiden voittaja Samuli Suomalainen luistelee 500 metrillä kello 11:55 alkaen omaten kauden kolmanneksi parhaan tilastoajan.  Lue lisää ”Junioreiden maailmancupin sunnuntain ohjelma”

Toipilas Suomalaiselta komea voitto – ”Kannatti käyttää kotikenttäetu”

Samuli Suomalainen, 20, otti lauantaina komean 1000 metrin matkavoiton pikaluistelun nuorten maailmancupissa Oulunkylässä. Suomalainen voitti neo-seniorien eli 19-23-vuotiaiden luokan kilpailun ajalla 1.13,95, joka on hänen kotimaanratojen ennätyksensä. Norjan Odin By Farstad hävisi 0,04 sekuntia. Kilpailu käytiin sankassa lumipyryssä, ja Suomalainen päätti osallistumisestaan vasta lauantaiaamuna.  Lue lisää ”Toipilas Suomalaiselta komea voitto – ”Kannatti käyttää kotikenttäetu””

Joona Suomalainen ennätysvauhdissa lumisateessa

Lauantaina 1000 metrillä neo-seniorien matkavoiton ottaneen Samuli Suomalaisen pikkuveli Joona Suomalainen, 18,  oli myös hyvässä vedossa pikaluistelun nuorten maailmancupin aluksi. Hän sijoittui samalla matkalla junioriluokassa 16:nneksi ulkorataennätyksellään 1.17,74. Aika syntyi raskaissa, lumisateisissa oloissa.  Lue lisää ”Joona Suomalainen ennätysvauhdissa lumisateessa”

Halliuutinen riemastutti päävalmentaja Muellerin – ”Elinehto”

Pikaluistelun amerikkalainen päävalmentaja Peter Mueller oli riemuissaan lauantaina Oulunkylässä kuultuaan, että lajin halliprojekti on ottanut jättimäisiä harppauksia eteenpäin ja rakennustyöt saattavat olla käynnissä jo vuonna 2020, kun Muellerin tämänhetkinen sopimus Luisteluliiton kanssa päättyy.  Lue lisää ”Halliuutinen riemastutti päävalmentaja Muellerin – ”Elinehto””

Luisteluliitolla ja Taitoluisteluliitolla oli iloista kerrottavaa suomalaiselle jääurheiluväelle lauantaina Oulunkylässä pikaluistelun nuorten maailmancupin yhteydessä. Vuosikymmenien haave Helsinkiin nousevasta jääurheilukeskuksesta etenee navakassa myötätuulessa.  Lue lisää ”Vuosikymmenien haave vihdoin toteutumassa – jääurheilukeskus etenee navakassa myötätuulessa”

Peräti 14 nuorta lupausta kotijäälle viikonvaihteen pikaluistelun maailmancupiin

Viikonlopuksi Oulunkylään on luvattu hieman alle kymmenen asteen pakkasta, joten kisaamaan päästään lähes ihanneolosuhteissa.

Junioreihin mukaan pääsee 1.7.1999-30.6.2004 syntyneet ja neo-senioreihin

1.7.1995 – 30.6.1999 syntyneet urheilijat.

Suomen joukkueen muostaa viisi tyttöä ja yhdeksän poikaa kärkinimenään viime talven junioreiden MM-kisoissa kolmasti kymmenen joukkoon luistellut ja tällä kaudella jo aikuisten maailmancupia aktiivisesti kiertänyt 20-vuotias Samuli Suomalainen.

Joukkueen valmennuksesta vastaava nuorten olympiavalmentaja Markus Puolakka. Näin Puolakka

– Kisat on koko joukkueelle tietysti merkittävä juttu, pääsemmehän kisaamaan kotijäällä kotiyleisön edessä huippuja vastaan.

– Samuli Suomalainen on pikku hiljaa saanut huippunopeutta takaisin ja odotan hänen yltävän jopa mitalivauhtiin. Myös Nils Vähä-Vahe on mielenkiintoinen tapaus: pitkän sairastelun jälkeen on nyt valon pilkahduksia näkymässä. Kunto alkoi löytyä häneltä pidemmille matkoille.

– Hienoa on saada tytöistä myös team sprint -joukkue mukaan. Se on ollut suhteellisen harvinaista suomalaisessa pikaluistelussa viime aikoina.

– Antero Eskola on ollut pitkään kipeänä, toivottavasti ehtii tervehtyä viikonlopulle. Suomalaiset (Tuukka ja Joona) ovat olleet hyvässä vireessä ja odotan heiltä hyviä sijoituksia. SM:t näytti poikien olevan hyvässä kunnossa.

– On hieno saada mukaa myös ensikertalaiset kisaamaan, kuten Juuso Lehtonen, Kalle Kinnala sekä Sini Siro.

Suomen joukkue ja kisamatkat

17:35 Yhteislähtö tytöt, neo-seniorit
17:55 Yhteislähtö pojat, neo-seniorit

Matkakohtaiset SM-kilpailut päätökseen