Historia

Matka-ja kuntoluistelun alkuperämaa on Alankomaat. Matkaluistelun tunnetuin tapahtuma on perinteinen Elfstedentocht (yhdentoista kaupungin) luistelu, jossa kaupunkien väli luistellaan jäätyneiden kanaalien ja järvien kautta.

Vuonna 2006 järjestettiin Suomessa luistelumaraton Tuusulanjärvellä. Tapahtuman jälkeen Maarten Odde de Bonniot ja Suomen Luisteluliiton silloinen toiminnanjohtaja Sauli Pollari päättivät yhdessä tehdä aloitteen Matkaluistelulajin perustamisesta Suomeen.

Matkaluistelun; – koko nimeltään Matka-ja kuntoluistelu, lajimääritykset laadittiin Suomen Luisteluliitossa v. 2007 ja ne neuvoteltiin sekä vahvistettiin yhdessä Suomen Ladun kanssa. Suomessa Matkaluistelu on ollut lajina v. 2007 lähtien ja maahan on perustettu sen jälkeen yli 100 matkaluistelurataa järvien ja meren jäälle, sekä maalle. Harrastajia on lajilla jo n. 150th.

Suomen Luisteluliitto on pyrkinyt edistämään luistelumatkailua maassamme vuodesta 2007 lähtien. Vuoden 2017 talven harrastaja määrän arvioidaan olevan n.150th hyvän toteutuneen luistelutalven johdosta.