Kilpailujen järjestäminen

Luisteluliitto julkaisee pika-ja rullaluistelukalenterin vuosittain nettisivuillaan. Seurat voivat ilmoittaa järjestämiään kisoja kalenteriin. Seuraavat asiat on hyvä muistaa hakuvaiheessa, kisajärjestelyissä sekä tapahtuman päätyttyä.

Kilpailukutsu

• kilpailun nimi
• ajankohta ja erien starttiajat
• pitopaikka ja tarvittaessa ajo-ohjeet
• luisteltavat sarjat ja matkat
• kierroslaskenta
• osallistumismaksut ja maksutapa
• viimeinen ilmoittautumispäivä
• tietoa palkinnoista
• mahdollinen pakkasraja
• järjestävä seura tai yhteisö
• yhteyshenkilön tiedot: nimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite
• säätiedusteluun vastaavan puhelinnumero
• mahdolliset muut olennaiset tiedot
• tarkista myös, että tietosi vastaavat kyseisen lajin sääntöjä ja ohjeita

Tiedotus

Ilmoita tiedotteessa yhteyshenkilön puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Ilmoita tapahtumasta paikallislehdistölle ja mahdollisesti paikallisradiolle.

Tee lyhyt kuvaus tapahtumasta josta ilmenee seuraavat asiat

• Kilpailun nimi
  • Ajankohta
  • Matkat
  • Tapahtuman järjestäjä yhteystietoineen
  • Mahdollinen pääsymaksu

Kerro myös lajista yleisesti, oman seuran toiminnasta, luettele muutama kisoihin tuleva lajin huippuluistelija sekä paikalliset kyvyt tai haasta esimerkiksi seutualueesi yritykset mukaan luistelun “Kunto kympille”.

Jaa mahdolliset tapahtumajulisteet mediatoimituksiin, kouluille, urheilukeskuksiin, luistelukentällesi, urheilukauppoihin ja kuntasi liikuntavirastoon. Huom! Jos tapahtumasi perutaan, ilmoita siitä viimeistään viimeisenä mahdollisena arkipäivänä klo 12.00 mennessä Luisteluliiton toimistoon. Ilmoita peruuntumisesta puhelimitse myös kaikille ennakkoon ilmoittautuneiden seurojen yhteyshenkilöille.

Lähetä kilpailutulokset pienellä tapahtumakuvauksella varustettuna samana päivänä seuraaviin uutistoimistoihin: sport(a)stt.fi, tekstitv.urheilu(a)yle.fi ja paikkakuntasi merkittävimpiin uutiskanaviin. Tulokset tulee toimittaa ensimmäisenä mahdollisena arkipäivänä Luisteluliittoon osoitteeseen slloffice(a)luisteluliitto.fi.

Olosuhteet ja varusteet

Luistelualueella tai lähistöllä opastetusti löytyvät

• paikoitusalue autoille
• lämpimät pukuhuoneet (sis. WC ja suihkumahdollisuus)
• luistelurata luisteltavissa vähintään 30 min ennen startteja
• kierrosnäyttötaulu, soittokello ja ratamerkit
• lumikolat, jääsiklit tai aurauskalustoa lumisateen yllättäessä
• jäädytysmahdollisuus luisteluradalla erien välillä (250 – 400 m)
• yleinen, iso kilpailukello (esim. maratonkello)
• toimiva äänentoistojärjestelmä
• ensiapuvalmius (järjestäjä nimeää EA-vastaavan tai lääkärin)
• SM-kisoissa valmius doping-testaukseen (tilat, saattajat)
• teroituspalvelu

Tapahtumatoimitsijat

Luisteluliitto suosittelee, että jokaisella kilpailupaikalla olisi järjestäjien toimesta esillä selkeä kilpailujen organisaatiokaavio, josta käy ilmi ko. kilpailun tärkeimmät vastuuhenkilöt ja heidän yhteystietonsa. Kaavio tulee laittaa seinälle näkyvälle paikalle lähelle lähtö-/maalialuetta tai kisatoimistoa.

Tapahtumaorganisaation koostuu vähintään seuraavista

• tapahtuman/kilpailun johtaja: ohjaa ja vastaa tapahtuman teknisestä toteutuksesta, toimii päätuomarina, tuntee myös kilpailun säännöt
• yhteyshenkilö: toimii sihteerinä, ilmoittautumiset, kierrostaulut, maksut, tulokset, vastaa tiedotuksesta, palvelee mediaa ja kutsuvieraita sekä palvelee kuuluttajaa kilpailuaikataulusta ja kilpailijoista
• kuuluttaja: informoi osallistujia, yleisöä ja lehdistöä tärkeistä hetkistä, kilpailun kulusta, haastatteluista ja yleisfiiliksestä
• kierrosnäyttötaulun vastaava(t): vastaa kilpailun kierroslaskennasta ja palvelee tarkasti osallistujia. Kvartettilähdössä oltava kaksi kierroslaskijaa

Nämä edellä mainitut neljä henkilöä vaaditaan minimissään kilpailun järjestämiseen. EA-vastaavan tulee tällöin olla joko yhteyshenkilö tai kilpailun johtaja. Muutoin erikseen nimetty henkilö. Lisäksi tarvitaan maalituomareita, kaarre- ja suoravalvojia sekä kierroslaskijoita. Yhteensä noin 10 henkilöä tulisi olla vähintään mukana tapahtumassa.

Kilpailun kulkua valvoo etukäteen nimetty tuomarineuvosto, jonka kokoonpano kerrotaan osallistujille. Järjestävä seura kertoo tapahtumailmoituksessaan, tarvitaanko kierroslaskijoita ylipäätään tapahtumaan. Jos tarvitaan, järjestäjän tulee ilmoittaa, onko heiltä vuokrattavissa kierroslaskupalvelua vai ei. Tapahtumaorganisaation jäsenet on hyvä erottaa yleisöstä joko kisa-asuilla tai merkkiliiveillä.

Selkeät kilpailujärjestelyt

Tee kilpailuaikataulu näkyvälle paikalle esim. pukukoppeihin ja/tai infotaululle sekä jaa se myös kuuluttajalle.

Maraton-kisoissa huomioitavaa:

• Maaliviivan tulee olla jäähän maalattu ja näkyvä 5 cm:n leveä viiva. Vaihtoehtoisena mahdollisuutena on vain tuomarineuvoston päätöksellä sovittu yksiselitteinen maalilinja. Maaliintulojärjestys ja aika määräytyy etummaisen luistimen kengän kärjestä. (Muistakaa kuuluttaa: kierroksella ohitettavat ohitetaan aina oikealta ulkokautta).
  • Kilpailutulokset on varminta tallentaa videokameralle, josta mahdollisuuksien mukaan ilmenee myös kellonaika.

Muuta huomioitavaa järjestelyihin

• Kilpailujärjestäjä varmistaa kilpailuun palkinnot täydellä sarjalla varustettuna sekä palkintokorokkeen tai vastaavan. Kilpailujärjestäjän on hyvä huolehtia kilpailuorganisaation kahvituksesta (myös lehdistön ja kutsuvieraiden)
  • Kilpailujärjestäjä huolehtii oheisohjelmasta, tapahtuman avajaispuhe (esim. liikuntatoimenjohtaja, paikkakunnan julkisuuden henkilö, urheilutähti tms.)
  • Retki- tai pikaluistinten lainausmahdollisuus ja jämpti palkintojenjako/tulokset heti kilpailun päätyttyä.

Kiitokset

Tee tapahtumasi ennakkotyö, itse tapahtuma ja sen jälkityö tasapainoisesti kaikki yhtä määrätietoisella asenteella. Muista talkooporukkaasi ja kiitä kaikkia mukana olleita!