Koulutus

Luisteluliitto järjestää koulutuksia seuratoimijoille – valmentajille, tuomareille, starttereille ja huoltajille tavoitteenaan jakaa ajankohtaista tietoa toiminnan kehittämiseen.

Koulutukset tarjoavat seuratoimijoille myös paikan verkostoitua ja jakaa ajatuksia arjen toiminnasta. Koulutusten ja osallistumisen kautta seuratoiminnasta on mahdollista nousta mukaan myös kansainväliseen toimintaan. Koulutukset pyritään järjestämään tapahtumien, leirien ja kisojen yhteydessä. Koulutuksista ilmoitetaan tapahtumakalenterissa ja seurakirjeessä. Koulutustarpeista voi olla yhteydessä myös suoraan liiton toimistoon.

Valmentajakoulutus

Pohjoismaisen yhteistyön jatkumona ja kansainvälisen luisteluliiton ISU:n tukemana jatkuu 2-tason valmentajakoulutus. 2-tason valmentajatutkinto valmentaa työskentelemään seuratasolla kotimaassa. Koulutuksen aikana opiskelijat oppivat metodeja sekä tekniikoita pikaluistelusta ja kehittyvät paremmiksi ryhmäohjaajiksi sekä valmentaa yleisellä tasolla toimimaan nuorten ja aikuisten kanssa ja opettamaan heitä. Lisäksi haemme mahdollisuutta järjestää myös 3-tason kansainvälinen valmentajakoulutus.

ISU:n 2. tason valmentajakoulutus käynnistyy jälleen syksyllä 2019. Koulutuksen päivämäärät löydät alta.

Pe 16.8 – Su 18.8 2019 Heerenveen, Hollanti
Pe 18.10 – Su 20.10 2019 Berliini, Saksa
Pe 29.11 – Su 1.12 2019 Hollanti (paikkakunta avoin)
Pe 3.1 2020 – Su 5.1 2020 Berliini, Saksa

Koulutuksen sisältöön ja oppilaiden edellytyksiin voit tutustua oheisesta dokumentista.

Suomen Luisteluliiton seuratukiohjelma

Suomen Luisteluliitto lanseerasi seuratukiohjelman, jolla pyritään seuratoiminnan kehittämiseen valtakunnallisesti.

13.4.2019 Suomen Luisteluliiton risteilyllä esiteltiin seuroille seuratuki – ohjelma. Vuoden 2019-2020 seuratuen hakuaika on nyt auki ja se päättyy 7.6.2019. Seuratuki – ohjelman toimintakausi on 1.6.2019-31.5.2020 ja se on luotu luisteluseuroille ohjatun toiminnan kehittämiseksi. Taloudellisen tuen lisäksi toteutetaan 1-tason VOK-koulutus, johon on seuralla mahdollisuus nimetä jo entuudestaan seuran toiminnassa oleva henkilö, tai uusi toimintaan liittyvä henkilö. Seuratukiohjelma kohdistuu valtakunnalliselle alueelle ja ohjelman alkuvaiheessa tukea kohdistetaan esisijaisesti toiminnan kehittämiseen sekä kasvattamiseen ja siten ohjatun toiminnan sytyttämiseen pyrkiville seuroille. Seurojen omavastuuosuus koko ohjelmassa muodostuu VOK1-koulutuksen kustannuksesta per koulutettava henkilö, joka on à 300 euroa.

VOK1-koulutus toteutetaan lähiopetuksena työpajoissa sekä webinaareina. Koulutuksien paikat varmistuvat lähempänä. Alla aikataulut 2019 syksyn osalta:

1 syyskuuta, koko päivä Kick off day, työpaja 1, 2, 4 Helsinki + maakunnat
5 syyskuuta, klo 19-22 Oppitunti + webinaari, työpaja 3 Helsinki oppitunti, maakunnat webinaari
28-29 syyskuuta, viikonloppu Tp 5, 6, 7, 8 maakunnat
26-27 lokakuuta, viikonloppu Tp 5, 6, 7, 8 Helsinki
7 marraskuuta, klo 19-22 Webinaari, tp 10 Helsinki + maakunnat
12 joulukuuta, klo 19-22 Tp 11, 12 Helsinki oppitunti, maakunnat webinaari
12 tammikuuta, koko päivä Tp 13, 14 Helsinki
19 tammikuuta, koko päivä Tp 13, 14 maakunnat
Oppilaskohtainen päivämäärä Tp 15: Koe (tammi-helmikuu) Helsinki + maakunnat

Tuomarit, lähettäjät ja toimitsijat

Tuomareilla ja lähettäjillä on mahdollisuus osallistua ISU:n järjestämiin koulutuksiin tämän lisäksi järjestämme koulutuksia kotimaassa toimitsijoille, tuomareille ja lähettäjille vuosittain.