Multiskateleiri vietettiin aurinkoisessa Pajulahdessa

Suomen Luisteluliiton järjestämä leiri kokosi Pajulahden urheiluopistolle noin parikymmentä nuorta eri lajeista harjoittelemaan ja tutustumaan short track:iin, roller derby:n ja rullaluisteluun. Sää hemmotteli osallistujia ja olosuhteet olivat mainiot, kun kolmatta kertaa järjestettävä Multiskateleiri polkaistiin perjantaina käyntiin Pajulahdessa. Ohjelmassa oli kolmen päivänä aikana short trackia, rullaluistelua ja roller derbyä, unohtamatta uimista ja rentoa yhdessäoloa.

short trackia

short track viestiharjoitus

Leiri käynnistyi perjantaina heti short track -harjoituksilla, jossa osa pääsi ensimmäistä kertaa kaukaloon pitkäteräisillä. Patjat kaukalon reunoilla lisäsivät turvallisuutta, mikä rohkaisi heti ensimmäisestä päivästä lähtien hakemaan rajoja. Lauantaipäivä vietettiin Lahden Launeen rullaluisteluradalla, jossa aamupäivällä tutustuttiin roller derby:n saloihin ja lajitaitoihin. Tällä kertaa jalassa olivat quad-luistimet, jossa on edessä ja takana kaksi rengasta vierekkäin. Vaikka viikonlopun aikana käytössä olleet luistimet eivät kaikki käyttäydy läheskään samalla tavalla, lahjakkaat nuoret leiriläiset pääsivät erittäin nopeasti kiinni ajatuksesta, miten eri luistimilla tulee edetä missäkin tilanteessa.

RD-harjoitukset

RD-verryttely

Viikonloppuun kuului lisäksi kaksi kilpailua, toinen rullilla, toinen jäällä. Lauantaina iltapäivällä rullaluistelupäivä huipentui Lahden FIC ja Junnu Cupin osakilpailuun, jossa kilpailtiin 200m sprintti sekä yhteislähtö. Myös leiriläiset osallistuivat rohkeasti kilpailuun, vaikka jälleen kerran oli erilaiset luistimet jalassa, tällä kertaa pikarullaluistimet. Kilpailujen tulokset löydät uutisesta: Lahden FIC ja Junnu Cup. Lauantaipäivä ei päättynyt vielä rullaluistelukilpailuihin, vaan illalla oli vielä vuorossa short track-harjoitukset jäähallissa, joten lämpötilakontrasti päivän aikana oli varsin suuri. Illan harjoituksissa Pajulahden jäähallissa harjoiteltiin viestivaihtoja sekä monia tärkeitä lajitaitoja sunnuntain short track-kilpailuja varten.

FIC Lahti

Multiskateleiri huipentui sunnuntaina Short trackin Sm-kilpailuihin, jotka järjestettiin muutaman vuoden tauon jälkeen. Kilpailuformaatin vastaanotto oli erittäin innostunutta ja kilpailuissa nähtiin tasaväkisiä alkueriä, finaaleja, rohkeita ohituksia ja loppuhuipennuksena nuorten ja aikuisten epäviralliset joukkuekilpailut. Kaatumisiltakaan ei vältytty, mutta se ei kilpailijoita hetkauttanut, vaan kilpailun ollessa keksen, välittömästi ylös ja uudelleen letkan perään. Kilpailujen tulokset löydät uutisesta: Short track:n Sm-kilpailut.

Short track-kilpailujen alkuverryttelyt

Leirin ja kilpailut osallistujat

Leirin järjestelyistä vastannut Suomen Luisteluliitto haluaa kiittää onnistuneesta Multiskateleiristä kaikkia osallistujia; junioreita ja aikuisia sekä leirille osallistuneita ohjaajia ja valmentajia, jotka ottivat vetovastuun lajiharjoituksista. Ja tietenkin kiitos huoltojoukoille, eli nuorten vanhemmille!