Entinen maajoukkueluistelija Rauni Romo tarttuu tuumasta toimeen – Mukana Short Trackin SM-kilpailuissa vapaaehtoisena

Rauni Romo (o.s. Poikolainen), entinen maajoukkueluistelija tulee mukaan SM-viikon Short Trackin SM-kilpailuihin vapaaehtoisena. Luistelu viehättää lajina edelleen, ja hän on jo pidemmän aikaa halunnut jollakin lailla osaksi toimintaa.

“Kuka olen? Rauni Romo, 62-vuotias entinen pikaluistelija. Olen perheellinen, minulla on kolme aikuista poikaa, ja olen myös kahden lapsen mummo. Työskentelen Puolustusvoimissa. Olemme asuneet 35 vuotta Kangasniemellä, tunnin ajomatkan päässä Jyväskylästä ja Mikkelistä. Näin vapaaehtoishaun somen kautta, ja hetken pohdittuani halusin tulla mukaan!”

Tarina alkoi Pieksamäeltä, kun ikätoverit innoittivat Romon pikaluistelun pariin hyvin nuorena ja luistelun kipinä syttyi.

“Luistelu-urani sijoittui Pieksamäelle, josta olen myös kotoisin. Olin 2. luokalla, kun lainasin koululta ensimmäiset pikaluistimet. Innostuin heti ja sitten alkoi kova kinuaminen kotona äidiltä ja isältä, että saisin omat luistimet. Yhtenä päivänä, kun palasin koulusta kotiin, siellä odotti ensimmäiset omat luistimeni.“

Luistelu vei Romon maajoukkueeseen asti, kunnes polvivamma katkaisi urheilu-uran hänen ollessaan 22-vuotias. Aikanaan treenaaminen ei ollut kaikista ihanteellisinta nuorelle, kasvavalle urheilijalle.

“Ehdin luistella maajoukkueessa vajaat viisi vuotta. Olin naisten maajoukkueessa jo juniori-ikäisenä. Polvi sanoi yhteistyösopimuksensa irti ja se operoitiin. Ongelmat polven kanssa veivät motivaatiota luistelusta, ja jättäydyin pois lajin parista.”

Vaikka luisteluharrastus hiipui Pieksamäeltä muuton myötä, Romon kiinnostus lajiin on säilynyt. Hän seuraa lajia eri medioista sekä somen kautta.

“Aikanaan kun seurasin luistelua, vertailin silloisten luistelijoiden aikoja omiini ja elin sitä kautta lajissa mukana. Internet ja erityisesti some on mahdollistanut sen, että lajia pystyy nykyään seuraamaan helpommin.”

Parhaat muistot luistelusta liittyvät lajin yhteisöllisyyteen ja sitä kautta saatuihin ystäviin, joiden kanssa jaettiin ilot ja haasteet. Romo rohkaisee kaikkia, jotka pitävät luistimilla liikkumisesta, kokeilemaan pikaluistelua.

“Kyse on vauhdikkaasta ja hauskasta lajista. Se, joka miettii lajin aloittamista, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla!”

Teksti: Adeliina Lahti