Luisteluliitto tiedottaa

Antidoping ja kilpailumanipulaatioasiaa

Luisteluliitto kannustaa kaikkia jäsenseurojaan kaikkia suorittamaan Suomen urheilun eettinen keskus SUEK ry:n verkkokoulutukset: Puhtaasti Paras ja Reilusti Paras. Koulutukset ovat auttavat urheilijoita ja toimijoita oppimaan ja omaksumaan antidopingasioita sekä tunnistamaan kilpailumanipulaation ilmiönä sekä antaa työkaluja sen kohtaamiseen.

Lisäksi kaikkien SM-kilpailuihin osallistuvien tulee suorittaa em. koulutukset ja varauduttava todistamaan niiden suorittaminen. Myös kaikkien huoltajien, seurojen vastuuhenkilöiden sekä toimijoiden on hyvä suorittaa koulutus tietoisuuden ja hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti.

Puhtaasti Paras -koulutuksen suoritus on voimassa kaksi vuotta ja Reilusti Paras -koulutuksen suoritus kolme vuotta.

SUEKin lajikohtainen tasomäärittely koskee kansallisen tason urheilijoita ja kansallisen tason kilpailuja Suomessa. Suomen Luisteluliiton osalta, tasomäärittelyn piiriin kuuluvat kaikki yleisen sarjan SM-kilpailuihin osallistuvat urheilijat. Tällöin heitä koskee erivapausmenettely. Mikäli urheilijalla on käytössä tai tulee tilanne eteen, jossa urheilija tarvitsee lääkeaineen, joka ei ole sääntöjen mukaan sallittu, tulee kyseiselle lääkeaineelle hakea erivapaus. Erivapaus kansallisille urheilijoille haetaan SUEK ry:ltä. Erivapaus on haettava etukäteen. Erivapausmenettely koskee kuitenkin kaikkia testauspooliurheilijoita, riippumatta siitä, kilpailevatko he kansallisen sarjan kilpailuissa vai ei. Kansainvälisiin kilpailutapahtumiin, kuten maailmancup, tai arvokilpailut, tulee urheilijan hakea erivapaus suoraan ISU:lta.

Alla hyödyllisiä linkkejä:

SUEKin verkkokoulutukset