Pikaluistelun Nuoriso Cup ja kansainväliset kilpailut 2022–2023

Pikaluistelun Nuoriso Cup on määrä järjestää kaudella 2022-2023 seuraavasti:

17.12. Helsinki, Juhani Järvisen muistokilpailut = iso rata 500 ja 1000 – pikkurata 300 (iso rata), 500
14.1. Helsinki, Clas Thunbergin muistokilpailut = iso rata 500, 1000/1500 + massastartti – pikkurata 300, 500 + massastartti
21.1. Eevi Huttusen muistokilpailut = iso rata 500, 1000 + 100 m – pikkurata 300, 500 + 100 m
28.1. KENSU:n kansalliset = iso rata 500, 1000 – pikkurata 300, 500 sekä Team Sprint (sekajoukkuein)
4.2. SU:n kansalliset = iso rata 500, 1000/1500 – pikkurata 300, 500
18.2. Finaali, Pori, Hopealuistinfinaali = iso rata 500, 1000 – pikkurata 300, 500

Clas Thunbergin muistokilpailujen massakilpailut, Eevi Huttusen 100 m sekä KENSU:n kansallisten Team Sprint ovat Nuoriso Cupin pistelaskun ulkopuolisia kilpailutapahtumia, mutta ovat matalan kynnyksen oheiskilpailumuotoja. Kilpailujärjestäjä varaa oikeuden mahdollisiin muutoksiin.

Lisäksi kaudella 2021-2022 käyttöönotettu C-, B-, A-ikäluokkien sekä yleisen sarjan palkintojärjestelmän uudistus jatkuu alkavalla kaudella, pois lukien kansalliset arvokilpailut, SM-kilpailut ja Hopealuistinfinaali.

Nuorten edustustehtävät

Ikäkausimaaottelu toteutuu talvella 2023 hieman totutusta poiketen. Perinteinen Norja-Ruotsi-Suomi-maaottelu jää historiaan ja Suomi ja Ruotsi liittyvät mukaan tammikuun alussa järjestettävään Hollanti-Norja-Saksa-maaotteluun. Youth Country Match järjestetään Hollannin Heerenveenissä 3.-7.1.2023, josta varsinainen kisapäivä on lauantai 7.1. Ikäkausimaaottelu on C- ja B-junioreille, johon valitaan paras mahdollinen joukkue, mutta tyhjiä sarjoja ei täytetä.

Valintakilpailu ikäkausimaaotteluun on Juhani Järvisen muistokilpailut Helsingissä 17.12, josta valitaan joukkue seuraavasti:

Tytöt

C1 – 2 urheilijaa
C2 – 2 urheilijaa
B1 – 2 urheilijaa
B2 – 2 urheilijaa

Pojat

C1 – 2 urheilijaa
C2 – 2 urheilijaa
B1 – 2 urheilijaa
B2 – 2 urheilijaa

Liitto tukee maaotteluun valittavia urheilijoita ja omavastuuosuus tarkentuu valintakilpailuun mennessä.

Viking Race 2023

Euroopan parhaiden 11-16 vuotiaiden pikaluistelukilpailu Hollannin Heerenveenissä.

Ajankohta:
9.-12.3. (kilpailupäivät 10.-11.)
Ikäluokat D1-B2, kaksi kilpailijaa ikäluokkaa kohden.

Kilpailuihin valitaan paras mahdollinen joukkue, tyhjiä sarjoja ei täytetä. Joukkue valitaan tammikuun kansallisten kilpailujen sekä helmikuussa järjestettävän SU:n kansallisten kilpailujen perusteella tehdyn aikarankingin mukaan.

Viking Race -kilpailu on osallistujille omakustanteinen.