Pikaluistelun edustustehtävien valintaperiaatteet julkaistu

Suomen Luisteluliiton huippuluisteluvaliokunta on julkistanut pikaluistelun edustustehtävien valintaperiaatteet kaudelle 2020-2021. Valintaperiaatteet ovat erilliset aikuisten- ja nuorten edustustehtäviin. Koronapandemia huomioonottaen ja sen vuoksi sääntöihin voi tulla muutoksia lyhyelläkin varoitusajalla.

Aikuiset

Luisteluliiton valintaperiaatteet pikaluistelun maailmancupeihin ja arvokisoihin kaudella 2020-2021.

Yleistä valinnoista

Kilpailuihin pyritään aina valitsemaan paras mahdollinen joukkue. Valinnoissa huomioidaan aina myös Luisteluliiton taloudellinen tilanne.

Kaikissa valinnoissa huippuluisteluvaliokunnalla (HLVK) on oikeus lieventää valintakriteereitä ja valita urheilijoita, joilla kuitenkin on maailmancupin aikarajat saavutettuina. HLVK:lla on valintojen perustaksi oikeus käyttää omaa harkintaansa urheilijoita valittaessa.

Kaikki valinnat tulevat uudelleen harkittavaksi, mikäli valittujen urheilijoiden terveydellinen tilanne sitä edellyttää.

Katsastuskilpailut

Katsastuskilpailut pidetään Inzellissä 23.-25.10.2020 tai 30.10-1.11.2020, mikäli kansainvälisiä kilpailuja järjestetään. Katsastusten ajankohta määritellään uudestaan siten, että katsastukset ovat 2-4 viikkoa ennen kansainvälistä kilpailua, mikäli niiden ajankohtaa muutetaan. Talven katsastukset järjestetään matkakohtaisissa SM-kilpailuissa 22-24.1.2021.

Inzellin katsastuskilpailun perusteella valitaan joukkue syksyn maailmancupeihin. Mikäli matkoilla, joihin Suomen kiintiönä on ainoastaan yksi paikka ja urheilijoiden välinen ero katsastuskilpailuissa on pieni (alle 0,15 pistettä), voidaan maailmancupin kilpailuissa jakaa luisteltavat kisat. Katsastuskilpailujen voittajalla on aina etu valita startti, jonka hän kunakin viikonloppuna luistelee.

Mikäli jokin luistelija on estynyt osallistumaan katsastuskilpailuihin, voidaan hänen aikaisemmin kauden aikana muutoin luistellut todella kovat ajat ottaa huomioon valintoja tehdessä.

Katsastuskilpailussa suorituksen saa uusia kerran kaatumis- ja välinerikkotapauksissa, mikäli kisajärjestäjät sen sallivat.

Kevään maailmancupin osakilpailut

A-ryhmässä kilpailevat luistelijat sekä matkakohtaisiin MM-kilpailuihin paikan saavuttaneet luistelijat valitaan suoraan. Muutoin valinnoissa edetään matkakohtaisten SM-kilpailujen perusteella.

Huippuluisteluvaliokunta vahvistaa valinnat mahdollisimman pian katsastuskilpailun jälkeen, kuitenkin viimeistään kahden vuorokauden sisällä nimetyistä katsastuskilpailuista. Päätöksistä ilmoitetaan asianosaisille vuorokauden kuluessa. Lisäksi hallitusta informoidaan heti urheilijoiden jälkeen.

Suomen paikat ISU:n kilpailuissa

• ISU World Cup (maailmancup)

– naiset kaikilla matkoilla (1)

– miehet kaikilla matkoilla (1)

• EM-kilpailut: ISU:n valintasääntö
  • Sprinttereiden MM-kisat: ISU:n valintasääntö
  • Yleisluistelijoiden MM-kisat – ISU:n valintasääntö

Arvokilpailujen valinnat

EM-kilpailut

EM-kisoihin lähetetään täysi joukkue -> kaikki ennakkoon ja kauden aikana saavutetut maapaikat käytetään. Valinnat tehdään syksyn maailmancupien perusteella. Ensisijaisesti ratkaisevat saavutetut pisteet, toissijaisesti aikaranking.

Matkakohtaiset MM-kilpailut

Sprinttereiden MM-kilpailut:

Yleisluistelijoiden MM-kilpailut:

Maailmancupin finaali

Nuoret

Valintaperiaatteet nuorille 2020-2021

HUOM: Koronapandemian takia sääntöihin voi tulla muutoksia lyhyelläkin varoitusajalla.

Yleistä valinnoista

Nuorten maailmancup

Valintakisoina (urheilijoiden rankingin puolesta) pidetään Inzellissä 23.-25.10.2020 tai 30.10-1.11.2020, mikäli kansainvälisiä kilpailuja järjestetään. Katsastusten ajankohta määritellään uudestaan siten, että katsastukset ovat 2-4 viikkoa ennen kansainvälistä kilpailua, mikäli kv.kilpailun ajankohtaa muutetaan. Luisteluliitto kustantaa urheilijalle maailmancup-kilpailumatkan, jos urheilija alittaa ennen kilpailuja tai kyseisessä mc‐kilpailussa yhdellä tai useammalla matkalla liiton asettaman aikarajan.

Talven katsastuskilpailuna pidetään nuorten SM-kilpailut 30-31.tammikuuta

TYTÖT:                                POJAT:

500m             42,00                                   37,50

1000m           1.24,00                                1.13,50

1500m           2.11,00                                1.54,50

3000m           4.38,00                                4.03,00

Neo-senioreiden maailmancup

Valintakisoina (urheilijoiden rankingin puolesta) toimivat 23.-25.10. Inzellin kilpailut ja matkakohtaiset SM-kisat.

Luisteluliitto kustantaa kilpailumatkat, mikäli luistelijalla on aikuisten maailmancupin aikaraja rikottuna yhdellä tai useammalla matkalla.

Nuorten MM-kilpailut

Luisteluliitto valitsee kisoihin kaikki MM-kisojen aikarajan alittaneet luistelijat. Luistelijoiden paremmuusjärjestys määritetään maailmancupin kokonaispisteiden perusteella

Luisteluliitto maksaa matkan kulut kaikille, jotka ovat jollakin matkalla maailmancupin yhteispisteissä 15. parhaan joukossa.