Rullaluistelun kotimaan kilpailukausi avattiin pitkän odotuksen jälkeen

Koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen ja kokoontumisrajoitusten myötä rullaluistelun kilpailukausi siirtyi keväästä pitkälle kesään. Kun kausi vihdoin päästiin avaamaan järjesti Turun Urheiluliitto välittömästi tuplakisan, kun 2.8. sunnuntaipäivän avasi rataluistelun SM-kilpailut Kupittaan rullaluisteluradalla ja perinteinen Kakskerran lenkki luisteltiin Hirvensalon ja Kakskerran hienoissa maisemissa.

Pitkä kilpailutauko varmasti verotti osallistujamääriä ja ratakilpailuissa saatiin järjestettyä kahdessa sarjassa SM-kilpailut. Junioreissa kilpailtiin 16-vuotiaiden sarjassa 200 metrin aika-ajokilpailu sekä 1500 metrin yhteislähtökilpailu. Suomen mestariksi sarjassa luisteli molemmilla matkoilla Helsingin Työväen Luistelijoita edustava Elias Waldén. Turun Urheiluliiton Joose Kankare ja Timi Paalasmaa kamppailivat tiukasti seuraavista mitalisijoista Paalasmaan oltua kaksikosta nopeampi 200m aika-ajossa, mutta Joose Kankare veti vastaavasti 1500 metrin matkalla pidemmän korren.

P16 200m
1. Elias Waldén, HTL 22,6
2. Timi Paalasmaa, TuUL 25,2
3. Joose Kankare, TuUL 25,8

P16 1500m
1. Elias Waldén, HTL 2.44,1
2. Joose Kankare, TuUL 3.04,4
3. Timi Paalasmaa, TuUL 3.04,8

Yleisen sarjan sijaan Kupittaalla kilpailtiin myös Mastereiden SM-kilpailut, jossa M40-sarjassa kilpailtiin 200 metrin aika-ajo sekä 3000 metrin yhteislähtö. Helsingin Työväen Luistelijoiden Samuli Laulumaa oli nopein molemmilla matkoilla ja hänet kruunattiin Suomen mestariksi. Tampereen Pyrinnön Kari Vuorinen sijoittui kaksi kertaa toiseksi oltuaan kummallakin matkalla ripeämpi, kuin kolmannet sijat luistellut Helsingin Luistinkiitäjien Per Hult.

M40-sarjan lopputulokset

M40 200m
1. Samuli Laulumaa, HTL 21,2
2. Kari Vuorinen, TamPy 27,1
3. Per Hult, HLK 27,8

M40 3000m
1. Samuli Laulumaa, HTL 5.58,4
2. Kari Vuorinen, TamPy
3. Per Hult, HLK 7.05,1

Myös Naiset 60-sarjassa kilpailtiin, jossa Turun Urheiluliittoa edustava Sirpa Grönberg kellotti ajat sekä 200 metrin aika-ajossa, että 1500 metrin lähdössä.

N60 200m
1. Sirpa Grönberg, TuUL 37,5

N60 1500m
1. Sirpa Grönberg, TuUL 4.14,8

SM-ratakilpailujen tulokset Turku, Kupittaa 2.8.2020 >>

Kakskerran lenkillä kilpailtiin 38km ja 16km matkoilla perinteisellä ja varsin haastavalla reitillä Hirvensalon, Satavan ja Kakskerran saariston teillä.

Miesten 38km matkalla voittajaksi luisteli Jochen Glasbrenner ajalla 1:17.41 varsin selkeällä erolla toiseksi sijoittuneeseen Kensun Jukka Halttuseen, jonka loppuaika oli 1:33.14. Kolmanneksi ripein pitkällä lenkillä oli Simon Jåfs ajalla 1:33.38. Kakskerran lenkin pitkälle matkalle miesten sarjaan starttasi seitsemän luistelijaa, mukaan lukien kahden edellisvuoden voittaja Jani Virtanen, joka valitettavasti joutui keskeyttämään kilpailun.

Naisten sarjassa 38km Nina Glasbrenner luisteli voittajaksi loppuajan oltua 1:33.50. Mari Suonvieri taittoi matkan toiseksi nopeimmin ajalla 1:46.37.

16km matkalla 13 kilpailijan miesten sarjassa voittaja oli jo aamulla Suomen mestariksi luistellut Samuli Laulumaa ajalla 33.32 jättäen Toivo Rätten lopulta vain kolmen sekunnin päähän (33.35). Kolmanneksi sijoittui Kari Vuorinen loppuajalla 36.18.

Inka Ylipieti oli 16km naisten sarjan nopein ajalla 45.14. Kerstin Vungon luisteli toiseksi jääden vajaan minuutin Ylipietistä loppuajalla 46.13. Kolmanneksi sijoittui Taina Vehmanen ajalla 1:53.47.

Juniorit luistelivat niin ikään 16km matkan, jossa nopein oli myös rata-SM:ssä loistanut Elias Waldén ajalla 39.22. Toiseksi sijoittui Viljami Ylänen kellon näytettyä loppuaikaa 45.03. SM-hopea- ja pronssimitalistiksi aamulla luistellut Joose Kankare oli sarjan kolmas ajalla 51.17.

Kakskerran lenkin tulokset, Turku 2.8.2020 >>