Kupittaan helatorstain rullaluistelukilpailut

Rullaluistelun kotimaan kilpailukausi käynnistyi 30.5.2019 Turun, Kupittaan hienolla rullaluisteluradalla. Edes voimakas tuuli ei pidätellyt nuoria luistelijanalkuja tai kokeneita konkareita, kun vuosi sitten uuden pinnan saanut Kupittaan rata kokosi yhteen joukon innokkaita rullaluistelijoita. Kilpailuissa oli hyvä tunnelma ja monet silmin nähden nauttivat päästessään kilpailemaan lämpimässä luistellen. Kilpailumatkoinna olivat kaikissa sarjoissa luisteltu 200 metrin aika-ajo sekä sarjakohtainen yhteislähtökilpailu.

Miesten yleisessä sarjassa voiton vei Helsingin Työväen Luistelijoiden Jani Virtanen, joka voitti sekä 200 metrin aika-ajon, että 10 kierroksen yhteislähdön. Toiseksi sijoittui Oulun Tarmon Niko Räsänen, joka onnistui pitämään Antti Sjögrenin takanaan yhteislähdön loppukirissä. Vaikka Sjögren oli nopeampi aika-ajoissa, niin pitkän matkan paremman sijoituksen turvin pudotti Räsänen HTL:n Antti Sjögrenin kolmanneksi. Neljänneksi sijoittui HTL:n Jani Suihkonen ennen Tampereen Pyrinnön Otto Hirvolaa.

Miesten master-sarjassa käytiin kova kamppailu paremmuudesta. Vahvan yhteislähdön ansiosta Toivo Rätte nappasi voiton ennen HTL:n Petri Virtasta, joka oli koko joukon nopein aika-ajoissa. Tampereen Pyrinnön Kari Vuorinen oli kolmas ja Kristjan Kuntu neljäs. Naisten mastereissa Tampereen Pyrinnön Sirpa Grönberg ei tällä kertaa haastajia saanut, vaan luisteli master-miesten mukana ja nappasi oman sarjansa voiton.

Pojat 12-sarjassa käytiin tiukka kamppailu aivan maaliviivalle saakka, sillä aika-ajon nopein Elias Waldèn (Helsingin Työväen Luistelijat) taipui loppukirissä järjestävän seuran Lukas Kalmarille (Turun Urheiluliitto), joka voitti pitkän matkan paremman sijoituksen turvin. Waldènille hopeaa ja pronssia niin ikään Turun Urheiluliittoa edustavalle Joose Kankarelle.

P10-sarjassa kilpaili vain yksi, mutta sitäkin kokeneempi Viljami Ylänen (HTL), joka pani hienosti kampoihin, myös P12-sarjalaisille.

Tytöt 8-vuotiaissa HTL:n nuoret Helmi Suihkonen ja Hilma Suihkonen kilpailivat varsin tasaväkisesti, kuitenkin Helmi Suihkosen napattua voiton nuoremman sisaruksen, Hilman, sijoituttua toiseksi.

Poikien 8-vuotiaissa oli niin ikään kaksi osallistujaa, kun HTL:n seurakaverit Eliel Poutala ja Rasmus Ylänen osallistuivat ensimmäisiin kansallisiin kilpailuihinsa ja jakoivat siten palkintokarkit Elielin voittaessa ja Rasmuksen tultua toiseksi.

Kilpailujen nuorin edustaja oli pojat 6-sarjassa kilpaillut Manuel Poutala, jolle kilpailu oli niin ikään ensimmäinen ja varmasti ikimuistoinen. Manuel luisteli hienosti vanhempien sarjalaisten mukana ollen P6-sarjan voittaja.

Tulokset

Lopputulokset sekä aika-ajon ja yhteislähtöjen tulokset >>