In Memoriam Keijo Tapiovaara

Suuri suomalainen pikaluisteluvaikuttaja on kuollut.

Oikealla Keijo Tapiovaara, vasemmalla Pentti Peltoperä.

Keijo ’’Keka’’ Tapiovaaran (s. 18.5.1939 Tampereella) pikaluisteluosallistuminen hakee vertaistaan. Keijo oli 1960-luvulla menestynyt pikaluistelija. Hänen parhaiksi saavutukseen jäivät 1960 Squaw Valleyn Olympiakisojen 5000m:n seitsemäs sija sekä 10000m:n yhdeksäs sija. MM-kisoissa Keijo sijoittui parhaimmillaan 12. sijalle vuonna 1962 ja 14. sijalle 1959. EM-kisoissa Keka oli yhteispisteissä kahdeksas vuonna 1960 ja samalla sijoittuen 5000m:n matkalle toiselle sijalle.

Omalla aktiiviurallaan Keijo edusti Helsingin Luistinkiitäjiä ja saavutti kaksi yhteispisteiden Suomenmestaruutta sekä luisteli Suomen ennätyksiä yhteensä 18 kertaa. Oman aktiiviuransa jälkeen Keka toimi valmentajana ja lisäksi seuransa pitkäaikaisena puheenjohtajana 1974-1986. Keijo oli luisteluliiton hallituksen jäsenenä useita vuosia ja toimi huippuluisteluvaliokunnan puheenjohtajana ja jäsenenä lähes kahdenkymmen vuoden ajan. s90-luvulla Keijon puheenjohtajuuskaudella Suomen pikaluistelu aloitti uuden nousun kohti maailman huippua. Keijo tuli tunnetuksi vahvoista mielipiteistään ja todellisena johtajana

Kansainvälisissä pikaluistelutehtävissä Keijo toimi myös usean vuoden ajan ollen kansainvälisen luisteluliiton ISU:n korkeimman kategorian tuomari.

Pikaluisteluyhteisö jää kaipaamaan Keijoa ja hänen johtajuuttaan. Otamme osaa omaisten suruun.