Järjestelyille kiitosta ISU-pomolta – ”En ollut edes huolissani”

Pikaluistelun nuorten maailmancupin järjestelyt Helsingin Oulunkylässä saivat viikonvaihteessa rutkasti kiitosta joukkueilta, jotka olivat erittäin tyytyväisiä kuljetuksiin, majoitukseen ja ruokailuihin. Näihin avainasioihin järjestäjä eli Luisteluliitto pystyi vaikuttamaan, mutta haasteelliseen säähän ei.

”Säätila laittoi järjestäjät ja jäävastaavat koville sekä lauantaina että sunnuntaina, mutta haaste selätettiin tyylikkäästi. Tiesin, että Oulunkylä järjestää hienon tapahtuman enkä ollut Helsinkiin tullessani huolissani, kommentoi Kansainvälisen luisteluliiton ISU:n pikaluistelun teknisen komitean jäsen Öystein Haugen.

Oulunkylässä kuuli jopa sellaisia mielipiteitä, että järjestelyt sujuivat paremmin kuin useissa aikuisten maailmancupeissa.

”En epäile näitä mielipiteitä. Vähintään samalla tasolla ollaan”, Haugen sanoi.

Suomessa ei ole aikoihin järjestetty aikuisten maailmancupia tai arvokilpailuja, vaikka Oulunkylä olisi teknisesti EM-statuksen arvoinen areena. Haugen iloitsi lauantaina kerrotuista, lajin halli-infrastruktuuriin liittyneistä uutisista.

”Jos halli valmistuu, Helsinki saa ilman muuta MM-tasoisia tapahtumia halutessaan. ISU haluaa ilman muuta laajentaa potentiaalisten järjestäjäpaikkakuntien lukumäärää.”

Haugen totesi toki, että askeettiset ulko-olosuhteet ovat useammin ongelma aikuisille kuin lapsille.

”Harrastajarekrytointinne helpottuu Suomessa valtavasti, jos halli valmistuu. Se johtuu siitä, että vanhemmat eivät halua värjötellä ulkona, vaikka lapset siellä viihtyisivät. Tämä on ainakin havaintoni kotimaastani Norjasta.”