Vuosikymmenien haave vihdoin toteutumassa – jääurheilukeskus etenee navakassa myötätuulessa

Luisteluliitolla ja Taitoluisteluliitolla oli iloista kerrottavaa suomalaiselle jääurheiluväelle lauantaina Oulunkylässä pikaluistelun nuorten maailmancupin yhteydessä. Vuosikymmenien haave Helsinkiin nousevasta jääurheilukeskuksesta etenee navakassa myötätuulessa.

”Jos kaikki menee putkeen, alkaneen vuoden aikana suunnittelu etenee valmiiksi, ensi vuonna alkaa rakentaminen ja vuonna 2021 jääurheilukeskus olisi valmis”, sanoi Taitoluisteluliiton puheenjohtaja Laura Raitio, joka esiintyi tiedotustilaisuudessa Luisteluliiton puheenjohtajan Vesa Rosendahlin kanssa.

Hieman alle 20 miljoonan keskuksen rahoitus- ja tonttineuvottelut ovat kulkeneet suotuisasti kaikkien olennaisten tahojen eli opetusministeriön, Helsingin kaupungin, yksityisten tahojen sekä Olympiakomitean kanssa. Tiedotustilais

uudessa projektista esiteltiin vain pintaraapaisu.

”Tästä on jo olemassa 130 sivun hankesuunnitelma piirustuksineen, ja pääurakoitsijan nimi kerrotaan lähiaikoina”, kertoi Luisteluliiton toiminnanjohtaja Janne Hänninen.

Halli nousee Itä-Helsingin Myllypuroon ”urheilukampuksen” osaksi. Lajeista keskuksessa toimivat pikaluistelu, taitoluistelu, muodostelmaluistelu, short track ja jääkiekko. Pikaluisteluradan sisäpuolelle tulee kaksi kaukaloa, joista toinen on jatkuvasti short track -valmiudessa eli pehmustepatjat paikoillaan.

Luistelurataa kiertää kaksiratainen juoksurata. Lisäksi keskukseen rakennetaan muita oheisharjoitustiloja, kuten punttisali.

”Urheilijoiden on periaatteessa mahdollista hoitaa koko harjoituspalettinsa keskuksen tiloissa”, tiivisti puheenjohtaja Rosendahl.

Keskuksen valmistuminen palauttaisi myös aikuisten arvokisat Suomen ulottuville. Halli on suunniteltu arvokisakelpoiseksi 2000 katsojan siirrettävine katsomoineen. Puheenjohtaja Raition mukaan tämä projekti ei kuitenkaan ole niin ”loistelias” kuin millaiseksi keskusta vielä 10-15 vuotta sitten suunniteltiin, mutta toteutuva versio sisältää kaiken olennaisen.

Jääurheilukeskus on ollut jo pitkään valtakunnallisen liikuntapaikkarakentamisen kärkihankkeita, jonka kipeästä tarpeesta ovat monissa yhteyksissä puhuneet mm. urheiluministeri Sampo Terho (sin) ja Olympiakomitean huippu-urheilujohtaja Mika Lehtimäki.

Nuorten maajoukkueluistelija Joona Suomalainen, 18, oli uutisesta innoissaan.

”Kyllä se lisää motivaatiota, jos tietäisi, että pääsisi parikymppisenä viemään uraansa eteenpäin tuollaisissa olosuhteissa. Nyt kun on vähän päässyt maailmalla kiertämään, niin yhä enemmän arvostan sitä, miten huikean uran Koskelan Pekka tai Poutalan Mika hallittomasta maasta tekivät.”