Arkisto

Vuoden kansainvälisimpiä urheilutapahtumia Suomessa

Pikaluistelun nuorten maailmancup käynnistyi lauantaina aamupäivällä Oulunkylässä lumisateessa ja hieman alle 10 pakkasasteessa. Tapahtuman pääsihteeri Janne Hänninen oli luottavainen tapahtuman laadukkuudesta.

”Kun meille tulee vieraiksi lähes 130 nuorta urheilijaa 21 maasta, laitetaan parasta peliin. Nuorten MM-kisajärjestelyistä saatu kokemus auttaa. Vapaaehtoisporukasta 90 prosenttia on samoja kasvoja, ja koneisto on hiottu. Joukkueille tärkeimpiä asioita ovat, että ruokailut, majoitukset, kuljetukset ja ajanotto toimivat.”

Pikaluistelun suurmaista Japani, Etelä-Korea, Kanada ja USA eivät ole mukana.

”Kahden viikon päästä nuorten maailmancup jatkuu Italiassa, ja kaukomatkalaiset menevät suoraan sinne. Jos olisivat tulleet tännekin, olisi nuorille tullut aika pitkä Euroopan-rupeama. Etelä-Korea on noista kovin maa junioreissa”, Hänninen totesi.

”Harva sitä varmaan huomaa, mutta tämä 21 maan osanotto tekee tästä yhden kansainvälisimmistä urheilutapahtumista Suomessa alkaneena vuonna”, Hänninen muistutti.