Arkisto

Halliuutinen riemastutti päävalmentaja Muellerin – ”Elinehto”

Pikaluistelun amerikkalainen päävalmentaja Peter Mueller oli riemuissaan lauantaina Oulunkylässä kuultuaan, että lajin halliprojekti on ottanut jättimäisiä harppauksia eteenpäin ja rakennustyöt saattavat olla käynnissä jo vuonna 2020, kun Muellerin tämänhetkinen sopimus Luisteluliiton kanssa päättyy.

”Olen koko ajan puhunut siitä, että halliolot ovat lajille Suomessa elinehto. Areenan valmistumiseen saakka Suomi kilpailee amatöörien lähtökohdista ammattilaisia vastaan”, lukuisissa maissa maajoukkuevalmentajana toiminut Mueller totesi.

Vuonna 1976 Innsbruckissa 1000 metrin olympiakultaa voittanut, Oslossa asuva päävalmentaja muistutti, että katon alle saatava jääurheilukeskus mullistaa lajin lähtökohdat monesta näkökulmasta.

”Se antaa nykyiselle nuorelle maajoukkueelle mahtavan motivaatiobuustin harjoitteluun ja pidentää heidän uriaan loppupäästä. Se helpottaa harrastajarekrytointia. Se vähentää pakollista matkustamista harjoitusleireille hallijään perään. Se rohkaisee valintoja tekeviä nuoria urheilijoita satsaamaan myös pikaluisteluun tavalla, jota maailman huipulle nouseminen vaatii.”