Rullaluistelun sarjamuutos

Rullaluistelukausi starttaa pian myös kotimaassa. Suomessa noudatellaan Euroopassa 2018 käyttöönotettuja uusia sarjasääntöjä.

Kansainvälinen rullaluisteluliitto, FIRS, on tehnyt päätöksen ikäluokkien muutoksesta koskien Kadetteja, B- ja A-junioreja sekä yleistä ja master-sarjaa. 2018 alusta lähtien Kadetteihin, B-, A- ja yleiseen sarjaan siirrytään vuotta aikaisemmin kuin tähän mennessä on totuttu. Esimerkiksi Kadetti sarja on nyt 13-14 vuotiaille kun se aikaisemmin oli 14-15 vuotiaille.

Mastersarjoissa puolestaan muutos tapahtuu toiseen suuntaan eli seuraavaan luokkaan pääsee siirtymään vuotta myöhemmin. Voidakseen kilpailla esimerkiksi 40 sarjassa pitää olla täyttänyt 40 jo edellisen vuoden aikana. Aikaisemmin oli mahdollista osallistua 40 sarjaan jo 39 vuotiaana kunhan oli täyttämässä 40 kuluvan kalenterivuoden aikana.

Näiden lisäksi sarjamuutos tulee koskemaan lasten luokkia jotta kahden ikävuoden sarjaporrastus pystytään säilyttämään jatkossakin. Suomen lisäksi mm. Hollanti ja Belgia siirtyvät vastaavaan ikäkausiluokitukseen myös lasten sarjojen osalta. Alla olevasta taulukosta selviää tarkemmin sarjat sekä niihin kuuluvat ikäluokat kaudella 2018.