SM-viikon lajikattaus valmis

SM-viikko on urheilutapahtuma, joka kokoaa lähes kahdenkymmenen lajin edustajat kisaamaan suomenmestaruudesta Vantaalle 5.-7. heinäkuuta.

Heinäkuussa järjestettävä SM-viikko on järjestyksessään kolmas. Ensimmäinen SM-viikko näki päivänvalon helmikuussa 2016 ja toinen heinäkuussa 2017. Molemmat tapahtumat järjestettiin Tampereella.

– Tampereella oli upeat puitteet ja yhteistyö luoda uutta konseptia. Kaksi vuotta peräkkäin samassa kaupungissa helpotti tapahtuman kehittämistä ja SM-viikko on nyt valmiimpi siirtymään uuteen kaupunkiin. Suuret kiitokset Tampereelle hienosta aloituksesta, kiittelee SM-viikon tuottaja Hanna Iiskola-Kesonen.

Tulevana kesänä SM-mitaleista kilpaillaan Vantaalla, jonka kanssa tapahtuman suunnittelun ensiaskeleet ovat sujuneet hienosti:

– Vantaa on innostunut isäntäkaupunki, jonka kanssa on ollut helppoa aloittaa ensi kesän SM-viikon järjestelyt. Kaupungista löytyy hienot olosuhteet lajeille ja esimerkiksi Myyrmäen urheilupuistossa tullaan kisaamaan kuuden eri lajin SM-kilpailut. Uskon myös, että SM-viikon järjestäminen pääkaupunkiseudulla lisää tapahtuman tunnettuutta ja tuo katsomoihin paljon yleisöä, Iiskola-Kesonen toteaa.

Tulevan kesän SM-viikolle osallistumisensa on vahvistaneet roller derby, bridge, drifting, jousiammunta, kahvakuulaurheilu, kanoottipoolo, kortteliajo, kriketti, maahockey, rantahengenpelastus, rantavesipallo, super enduro, taekwondo, trialpyöräily, ultimate ja X-trial.

– Yle näyttää TV2-kanavalla ja Areenassa kattavasti ohjelmaa kisaviikolta ja SM-viikko onkin yksi Yle Urheilun kesän suuria satsauksia, kertoo SM-viikon tuottaja Johanna Rikman.

Suomen Luisteluliiton lajeista on edustettuna naisten roller derby. Maailmalla hurjaa vauhtia suosiotaan kasvava laji on mukana SM-viikolla toista kertaa. Quad-luistimilla pelattava joukkuepeli on vauhdikas kontaktilaji, jota on Suomessa pelattu vuodesta 2009. Naisten roller derbyn suomenmestaruussarja Roller Derby Suomi Cup huipentuu Vantaalla neljän runkosarjan parhaan joukkueen välieriin ja finaalipeleihin.

– On innostavaa olla mukana näin suuressa tuotannossa ja tutustua näin moniin mielenkiintoisiin lajeihin. Viime vuoden SM-viikko Tampereella osoitti, että roller derby kiinnostaa yleisöä myös Suomessa. Finaaliottelu kahden helsinkiläisseuran välillä näytettiin suorana Ylellä, ja se sai Areenassa huikean määrän katselukertoja. Tunnelma oli myös paikan päällä katossa; roller derby -katsomon fiilistä kuvailtiin useaan otteeseen tapahtuman parhaaksi, ja sen aiomme tuoda Tampereen tapahtumasta mukanamme Tikkurilan Trio Areenalle, lupaa Roller Derby Finland ry:n Raisa Siivola.

Luisteluliiton urheilujohtaja Janne Hänninen pitää roller derbyn osallistumista SM-viikolle tärkeänä myös muiden luistelulajien kannalta:

– Roller derby on ainoa joukkuelajimme ja lajia ympäröi vahva yhteisöllisyyden ja osallisuuden kulttuuri. Meillä on Suomessa kaksikin kansainvälisen tason huippujoukkuetta, ja naisten maajoukkue sijoittui juuri MM-kisoissa hienosti viidenneksi, mutta lajissa vaalitaan huippu-urheilun lisäksi ”kaikki pelaa” -asennetta myös aikuisten keskuudessa. Samanlaista yhdessä tekemisen eetosta haluamme edustaa kaikissa lajeissamme.

SM-viikkoa tehdään ja toteutetaan lajien ja lajiliittojen välisenä yhteistyönä. Tapahtuman toteutuksesta vastaa Suomen Olympiakomitea yhdessä Ylen ja Vantaan kaupungin kanssa.

Lisätietoja:
Olympiakomitea, SM-viikon tuottaja Hanna Iiskola-Kesonen, 0400 569 792, hanna.iiskola@olympiakomitea.fi

Roller Derby Finland ry, lajivastaava, Raisa Siivola, 044 205 6926, siivola.raisa@gmail.com

www.sm-viikko.fi
Twitter:  twitter.com/SMviikko