Hautamäki ja Käsnänen hallitsivat pitkiä matkoja matkakohtaisten Sm-kilpailujen päätöspäivänä

Helsingissä järjestetyt matkakohtaiset Sm-kilpailut saatiin päätökseen, kun kolmantena kilpailupäivänä oli ohjelmassa matkakohtaiset 1500 metrin kilpailut sekä naisten 5000 ja miesten 10000 metrin kilpailut. Juniorit hallitsivat päätöspäivän kilpailuja.

Matkakohtaisten Sm-kilpailut päättävinä lajeina olivat 1500 metriä kaikissa ikäluokissa. Miehissä mestariksi luisteli KENSU:n Verneri Kinnunen (2.04,22) ennen SU:n Juho-Jaakko Yli-Ilkkaa (2.11,24). Naisissa nopein oli HLK:n Miina Peltonen (2.27,90) ennen KENSU:n Kirsi Korpijärveä (2.40,52). Päivän nopeinta vauhtia piti kuitenkin vielä A-juoreissa luisteleva HLK:n Samuli Suomalainen, joka luisteli hienosti ajan 1.58,27 voittaen selvällä erolla sarjansa ennen toiseksi tullutta SU:n Jaakko Hautamäkeä (2.04,96). Niin ikään tyttöjen A-junioreissa pisteltiin tasatahtia naisten sarjan kanssa. A-junioreiden 1500 mestari on Anni Käsnänen (HLK), joka luisteli täsmälleen saman ajan naisten sarjan voittaneen Miina Peltosen kanssa.

Viikonlopun kilpailut kruunasivat miesten 10000 metriä sekä naisten 5000 metriä. Näissä kummassakin lajissa juniorit veivät kirkkaimmat mitalit. Seinäjoen Urheilijoiden Jaakko Hautamäki voitti  10000 metrin Suomen mestaruuden ajalla 15.40,07, miltei 50 sekunnin erolla toiseksi tulleeseen KENSU:n Verneri Kinnuseen (16.26,78). Kymppitonnin Sm-pronssia luisteli HTL:n B-juniori Nils Vähä-Vahe (16.36,22).

Naisten 5000 metriä oli Anni Käsnäsen näytös. Anni Käsnäsen voittoaika on 8.49,83, jolla hän uusi viime vuotisen ’vitosen’ Suomen mestaruuden. Eroa kertyi liki puoli minuuttia KENSU:n Kirsi Korpijärveen (9.19,70). Naisten matkakohtaisen 5000 metrin Sm-pronssin nappasi Harjavallan Työväen Urheilijoiden C-juniori Sanni Rosendahl (9.43,72).

Sprinttereiden yhteispistekilpailu 2018>>

Matkakohtaiset Sm-kilpailut 2018 lopputulokset>>