Talvikausi avattu kotimaassa jääleirin ja koulutusten merkeissä.

Seinäjoella vietettiin aktiivinen ja monipuolinen luisteluviikonloppu mainioissa olosuhteissa 4.11.-5.11. Ohjelmassa oli kauden avausleiri, tuomari- ja toimitsija- ja lähettäjäkoulutus sekä syysliittokokous.

Monille jääleiri Seinäjoella oli ensikosketus kotimaan jäälle tällä kaudella, osa oli jo ehtinyt piirtää luistimillaan jälkiä jäähän jo aiemmin. Kaikenkaikkiaan luistelijoita osallistui leirille 70! Jäällä kiitivät valmennusryhmittäin niin lapset, nuoret, aikuiset kuin masteritkin. Lisäksi leiriläiset saivat ohjeistusta urheilijan arjesta mm. ravintoluennon muodossa. Leiri oli antoisa ja tarjosi kaikille eri luistelulajeja harrastaville mahdollisuuden harjoitella jäällä yhdessä loistavassa valmennuksessa.

Jääleirin yhteydessä järjestettiin myös pikaluistelun toimitsija- ja tuomarikoulutus. Koulutukseen osallistui niin seuran kilpailutapahtumia järjestäviä henkilöitä, kuin toimitsija- ja tuomaritehtävissä jo toimivia tai niihin hakeutuvia henkilöitä. Koulutuspäivät olivat antoisia ja sisälsivät kattavan paketin kilpailujen järjestämisestä, organisoinnista ja tuomaroinnista. Paikan päällä oli tyytyväisiä ja oppimishaluisia uusia sekä jo kokeneita tuomareita ja toimitsijoita. Tuomarikoulutus antaa kansainvälisellä tuomarilistalla oleville valmiudet aina kansainvälisissä kilpailuissa toimimiseen. Vastaava koulutus tullaan järjestämään myös Helsingissä, jo kenties loppuvuoden aikana!

Luisteluliiton syyskokous pidettiin Seinäjoella lauantaina 4.11. Kokouksessa hyväksyttiin toiminta- ja taloussuunnitelma vuodelle 2018.

Luisteluliiton puheenjohtajana jatkaa yksimielisellä päätöksellä Vesa Rosendahl. Erovuorossa olleista hallituksen jäsenistä Jiuliano Prisada valittiin jatkamaan luottamustehtävässä. Sen sijaan Kirsi Korven, Pekka Pajusen sekä jo aiemmin tehtävästä luopuneen Jari Lepolan seuraajiksi valittiin Robert Brandt, Annakaisa Kivioja sekä Anneli Kymäläinen.

Kokouksessa päätettiin myös pikaluistelun Sm-kilpailujen sääntöjen muutoksesta koskien yleisluistelijoiden Sm-kilpailumatkoja. Muutokset tulevat voimaan jo alkavaksi kaudeksi ja ne päivitetään välittömästi myös Luisteluliiton sääntöihin, kalenteriin sekä kilpailukutsuihin.

Kilpailumatkat ovat jatkossa seuraavat: Naiset 500m ja 1500m ensimmäisenä kilpailupäivänä sekä 1000m ja 3000m toisena kilpailupäivänä. Miehet 500m ja 3000m ensimmäisenä kilpailupäivänä sekä 1500m ja 5000m toisena kilpailupäivänä.

Lisäksi miesten matkakohtaisen 10000m kilpailu ja naisten matkakohtaisen 5000m kilpailu siirretään luisteltavaksi matkakohtaisen Sm-kilpailujen kolmantena kilpailupäivänä.