Pikaluistelun maajoukkueryhmät nimetty Olympiakauteen

Suomen luisteluliitto nimesi valmennusryhmät olympiakaudelle.

Olympiakaudella valmennusryhmiä on kolme –  sprinttimaajoukkue, yleisluistelumaajoukkue ja nuorten maajoukkueryhmä. Sprinttimaajoukkueessa ovat nimensä mukaisesti lyhyenmatkan menijät, yhteensä kahdeksan luistelijaa Mika Poutalan ja Pekka Koskelan johdolla. Yleisluistelumaajoukkueessa taas on kuusi urheilijaa, joilla on potentiaalia 1500 metrin ja pidempien matkojen maailman huipulle. Nuorten maajoukkue koostuu yhdeksästä luistelijasta, joista kaksi sai kokemusta nuorten maailmanhuippujen vauhdista jo viime kauden MM-kotikisoissa.

-Olympiakomitea tukee vahvasti sprinttimaajoukkueen valmistautumista olympiakauteen. Tuki kohdistuu ensisijaisesti mahdollistamaan Mika Poutalan ja Pekka Koskelan olympiamenestystä, mutta meillä neljä urheilijaa, joilla on realistiset mahdollisuudet ottaa lisäpaikka miesten 500m matkalle, Luisteluliiton urheilutoimenjohtaja Janne Hänninen kertoo pikaluistelun kärjen tilanteesta.

-1000m ja 1500m matkoille on myös useita ehdokkaita, yksi heistä on Tommi Pulli, joka jo Sotshissa pääsi kokeilemaan olympiavauhtia tonnilla. Naisten puolelta Elina Risku voi onnistuessaan myös ottaa paikan olympiakoneeseen, Hänninen taustoittaa.

Suomalaisen pikaluistelun kansainvälinen menestys on pitkään ollut Poutalan ja Koskelan varassa. Suomi on mukana Kansainvälisen Luisteluliitto ISU:n Northern Development (NDP) -projektissa, jonka tavoitteena on valmennuskoulutuksen kautta kehittää nuorten luisteluvalmennusta ja nostaa uusia luistelijoita kansainväliselle tasolle. Projekti jatkuu myös olympiakaudella ja onkin tärkeä osa nuorten maajoukkueen harjoitustunteja jäällä.

-SDP-projektin kautta saamme lajin treenitunteja nuorille urheilijoille, sekä kokemusta harjoittelusta muiden maiden saman ikäisten luistelijoiden kanssa. Myös yleisluistelumaajoukkue pystyy hyödyntämään SDP:n jäätä. Lisäksi saamme kansainvälisestä yhteistyöstä myös valmennustietoutta yleisluistelijoiden harjoittelusta, missä tarvitsemme apua luistelun tason laajentamiseksi, Hänninen sanoo.

Sprinttimaajoukkue
Pekka Koskela, SU