Samuli Suomalainen viides massalähtökilpailussa pikaluistelun nuorten MM-kilpailuissa

Pikaluistelun nuorten MM-kilpailut on saatu päätökseen Helsingin Oulunkylässä. Viimeisenä päivänä kilpailtiin joukkuekilpailu ja massalähtö. Suomen Samuli Suomalainen oli massalähdössä viides. Hän keräsi pisteitä kilpailun puolivälin kirimaalista, joiden ansioista sijoitus määräytyi.

Kolme luistelijaa otti irtioton kaksi kierrosta ennen puolivälin kirimaalia. Suomalainen ei pysynyt heti irtioton tehneiden luistelijoiden mukana, mutta sai luistelluksi heidät kiinni ennen kirimaalia ja tuli kirimaaliin toisena.

– Tarkoituskin oli tähdätä välikiriin, mutta siihen joutui vähän enemmän taistelemaan tällä kertaa, kertoi suoritukseensa tyytyväinen Suomalainen.

Lämpimästä ja kosteasta säästä huolimatta jää pysyi tasaisena.

Miesten massalähdön voitti Hollannin Chris Huizinga, toiseksi tuli Korean Hyun Min Oh ja kolmanneksi Kanadan Graeme Fish. Naisten kilpailun kolmen kärki oli Elisa Dul (Hollanti), Sanne In t’Hof (Hollanti) ja Béatrice Lamarche (Kanada).

Joukkuekilpailussa naisten kärkimaat olivat Hollanti, Japani ja Italia. Miehissä mitaleille luistelivat Japani, Hollanti ja Norja.

Pikaluistelun nuorten MM-kilpailut onnistuivat hyvin

Kansainvälisen Luisteluliiton ISU:n edustaja Sergio Anesi oli tyytyväinen kilpailuihin kokonaisuudessaan.

– Suomen Luisteluliitto ja järjestelytoimikunta on tehnyt ison työn ja onnistunut siinä. Myös tulostaso oli hyvä: kaksi maailmaennätystä ja kaksi rataennätystä sekä paljon hyviä suorituksia monilta urheilijoilta, Anesi kommentoi.