Mukaan tuomarin tai lähettäjän tehtäviin?

Jyrki Jääskeläinen maailman cupin lähettäjän tehtävissä Stavangerissa viime kaudella.

Pikaluistelun kisakausi on käynnissä ja katseet luistelijoissa. Onnistuneen kilpailun taustalta löytyy ihmisiä, joita ei aina urheilijakaan muista mainita suorituksen jälkeen – pikaluistelun tuomarit ja lähettäjät tekevät arvokasta työtä, joka onnistuessaan näkyy vain sujuvana kilpailuna.

Mitä tuomarin tai lähettäjän työ sitten vaatii? Alkuun riittää kiinnostus pikaluisteluun. Kokemusta saa seuran kisoissa toimimisesta ja pikaluistelun sääntöihin voi tutustua omatoimisesti sekä liiton koulutusten kautta. Kansallisella tasolla toiminta alkaa avustavista tehtävistä, jonka jälkeen edetään kilpailuvastuuseen. Luisteluliiton tekninen valiokunta nimeää SM-kisojen tuomarit ja lähettäjät kilpailukauden alussa, kisakalenterin valmistumisen jälkeen.

Luisteluliiton koulutusten ja SM-kisojen kokemusten kautta tuomari- ja lähettäjätehtävissä voi edetä aina kansainväliselle tasolle saakka. Liitto lähettää kansallisen tason ehdokkaita ISU:n järjestämiin kansainvälisiin koulutuksiin sekä ehdottaa vuosittain suomalaisia ISU:n listalle, josta valitaan tuomarit ja lähettäjät kansainvälisiin arvokisoihin.

Kansainvälistä toimintaa pääsee tänä vuonna seuraamaan aitiopaikalta, kun nuorten MM-kilpailut luistellaan Oulunkylässä, Helsingissä. Seuraavan kauden koulutuksia suunnitellaan jo, joten tulemalla mukaan MM-kisojen vapaaehtoistehtäviin, saa hyvää kokemusta ja varaslähdön tuomarin tai lähettäjän uralle.

”ISU:n tehtävissä pääsee jatkamaan harrastusta luistelun parissa ja jos motivaatiota löytyy, voit edetä kansainvälisissä tehtävissä aina lajin päätöksentekoon asti. Tiedossa on hienoja urheilukokemuksia ja kansainvälisiä ystävyyssuhteita”, ISU:n Medical-komitean jäsen, Luisteluliiton hallituksen jäsen sekä teknisen valiokunnan puheenjohtaja Hannu Koivu kertoo.

Pikaluistelun SM-kisojen tuomarit ja lähettäjät kaudella 2016-2017

17.-18.12.2016 Yleisluistelijoiden SM, Helsinki
Tuomarit Jenny Ervik ja Hannu Koivu, lähettäjä Kari Hautamäki, avustaja Esko Ahonen

13.-15.1.2017 Matka ja Sprintti SM, Seinäjoki