Pikaluistelun nuorten MM-kilpailut helmikuussa Helsingissä – Suojelijana Suomen tasavallan presidentti

Pikaluistelun nuorten, alle 19-vuotiaiden, MM-kilpailut järjestetään ensi helmikuussa Helsingin Oulunkylässä. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii kilpailuiden suojelijana.

Nuorten MM-kilpailut käydään 17.-19.2.2017. Lähes 200 luistelijaa, jotka edustavat noin 25 eri maata, mittelee paremmuudesta Oulunkylän tekojääradalla. Maailmanmestaruudet ratkotaan viidellä eri matkalla, massalähdössä, joukkuesprintissä ja joukkuekilpailussa sekä yhteispisteissä. Yhteensä jaossa on 16 nuorten MM-kultamitalia.

Kisojen arvoa lisää suojelija ja Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuosi

MM-kilpailut saivat erityisarvon, kun Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö lupautui kilpailuiden suojelijaksi. Pikaluistelun nuorten MM-kilpailut avaavat Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden arvokisojen sarjan, joka jatkuu luistelulajien osalta maaliskuussa pidettävillä taitoluistelun MM-kilpailuilla.

Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi Suomen Luisteluliitto ja Suomen Taitoluisteluliitto toteuttavat yhteisprojektina Ice Skating Tour feat. Koko Suomi Luistelee -luistelukiertueen. Kiertueen tavoite on palauttaa suomalaisten muistiin suosikkitalvilajin, luistelun taitoja. Osana luistelukiertuetta ja MM-kisayhteistyötä luistelutapahtumia toteutetaan myös Helsingissä. Luistelukauden aikana on tarjolla kaikille kaupunkilaisille avoimia, maksuttomia luistelutapahtumia. Osa näistä tapahtumista järjestetään Oulunkylässä, osana pikaluistelun nuorten MM-kilpailuiden oheistapahtumia.

Kisojen tunnuslauseena Skate Fast or Go Home

Suomen joukkueeseen nuorten MM-kilpailuihin on ehdolla 5-7 urheilijaa. Joukkue nimetään helmikuun alussa. Yksi kotimaisista mitalitoivoista on Samuli Suomalainen, joka viime kaudella sijoittui päämatkallaan 500 metrillä neljänneksi nuorten olympialaisissa (YOG) Lillehammerissa ja samalle sijalle massastartissa nuorten MM-kilpailuissa.

Suomen joukkueeseen ehdolla olevat urheilijat osallistuivat kisojen tunnuslauseen valitsemiseen. Tarjolla olleista ehdokkaista suosikiksi valikoitui englanninkielinen slogan Skate Fast or Go Home.

– Slogan kuvaa hyvin meidän lajia, kovaa pitää mennä. Lisäksi se muistuttaa biisiä, jota olemme soittaneet kesän treeneissä sekä keskittyessä alkukauden kisoihin, Samuli Suomalainen kertoo sloganista.

Seuraa MM-kilpailujen järjestelyä kilpailuiden verkkosivuilta, Twitterissä ja Facebookissa:

www.juniorspeedskating.fi

Pikaluistelun nuorten MM-kilpailuiden lajit päivittäin

Perjantai 17.2.2017 kello 10.00 alkaen
N ja M 500 m
N ja M 1500 m

Lauantai 18.2.2017 kello 10 alkaen
N ja M 1000 m
N 3000 m
M 5000 m
N ja M joukkuesprintti

Sunnuntai 19.2.2017 kello 11 alkaen