Scandinavian Development -projektin urheilijavalinnat

SDP Jaakko Samuli ja Jason

Jaakko Hautamäki, Samuli Suomalainen ja Jason Andberg ovat mukana Scandinavian Development -projektissa.

Luisteluliitto on nimennyt urheilijat Scandinavian Development -projektin, Development- ja Talent Program ryhmiin. Development-ryhmään valittiin yhteensä 12 A- ja B-juniori-ikäistä ja Talent-ryhmään nimettiin viisi pikauistelijaa.

Scandinavian Development -projekti on Kansainvälisen Luisteluliitto ISU:n tukema pikaluistelun nuorten valmennustoiminnan ja valmennuskoulutuksen kehitysohjelma, joka aloitettiin jo vuonna 2009. Kehitysohjelmassa ovat Suomen Luisteluliiton lisäksi mukana Ruotsi, Tanska ja Norja.

Scandinavian Development -projekti mahdollistaa ulkomaan leirityksen hallijäällä suomalaisille nuorille urheilijoille. Yhteistyön myötä urheilijat pääsevät harjoittelemaan ja kisaamaan täysimittaisella jäällä saman ikäisten kansainvälisen tason urheilijoiden kanssa jo elokuussa, kotimaisen joulukuun startin sijaan.

Suomi toimii projektin vastuuvetäjänä. Development Programin valmennuskoulutuksesta vastaa Sveitsin päävalmentaja, Suomen joukkueen entinen päävalmentaja Timo Järvinen. Development-ryhmän Suomen vastuuvalmentajana toimii Nuorten Olympiavalmentaja Jason Andberg. Lisäksi Suomesta mukana on neljä valmentajaopiskelijaa. Talent-ryhmän Suomen vastuuvalmentajana toimii Nuorten Olympiavalmentaja Tuomas Nieminen. Valmennusyhteistyön myötä suomalaiset valmentajat pääsevät kehittämään taitojaan nuorten urheilijoiden valmentamisessa sekä luomaan kansainvälisiä verkostoja.

”Hienoa, että Scandinavian Development -projekti sai jatkorahoituksen Kansainväliseltä Luisteluliitolta. Projektin myötä saamme kärkiluistelijoidemme takana tuleville, lupaaville nuorille hyvät harjoitusolosuhteet alkukauteen ja tuntumaa kansainvälisen tason vauhdista”, Luisteluliiton urheilutoimenjohtaja Janne Hänninen kertoo.

Scandinavian Development Program

Antero Eskola
Juho-Jaakko Yli-Ilkka
Jaakko Hautamäki