Kansainväliselle Luisteluliitolle (ISU) uusi puheenjohtaja

Kroatian Dubrovnikissa käynnissä olevassa ISU:n kongressissa valittiin perjantaina 10.6.2016 liitolle puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, hallituksen jäsenet sekä teknisten komiteoiden puheenjohtajat ja jäsenet seuraavaksi kahdeksi vuodeksi.

Kansainvälisen Luisteluliiton puheenjohtajan paikkaa 22 vuotta hallussaan pitäneen Ottavio Cinquantan seuraajaksi äänestettiin hollantilainen Jan Dijkema. ISU:n varapuheenjohtajiksi pikaluistelun edustajana valittiin norjalainen Tron Espeli ja taitoluistelun edustajana venäläinen Alexander Lakernik. Kaikki valitut ovat ensikertalaisia tehtävissään. Niin hallituksen kuin eri teknisten komiteoidenkin ikärakenne nuorentui.

Suomen ehdokkaina vaaleissa olivat pitkän linjan taitoluisteluvaikuttaja Marie Lundmark ja kansainvälisenä taitoluistelutuomarina tutuksi tullut Mika Saarelainen. Vuodesta 2002 hallituksessa toiminut Lundmark valittiin jatkokaudelle. Myös Saarelainen jatkaa tehtävässään muodostelmaluistelun teknisen komitean jäsenenä.

Tämän lisäksi Suomen jäätanssimaajoukkueen valmentaja Maurizio Margaglio toimii edelleen jäätanssin teknisen komitean valmentajaedustajana.  Hannu Koivu, entinen ISU:n pikaluistelun mestaruuskilpailujen ylituomari, jatkaa lääketieteellisen komission jäsenenä.

Kongressissa käsiteltiin lisäksi lukuisia sääntömuutosehdotuksia. Ehdotusten perusteella Kansainväliseen Luisteluliittoon päätettiin muun muassa perustaa Urheilijakomissio ja nostaa sekä taito- että pikaluistelun hallituspaikkoja yhdellä edustajalla. Taitoluistelun osalta merkittävimpiä päätöksiä olivat tuomareiden anonymiteetin poistaminen arvokilpailuissa sekä muodostelmaluistelun junioreiden MM-kilpailujen järjestäminen vuosittain. Pikaluistelussa huomattavin muutos oli EM-kilpailujen muuttaminen siten, että vuorovuosin käydään matkakohtaiset ja yleisluistelijoiden yhteispistekilpailut. Myös kilpailusääntöihin tehtiin kongressissa muutoksia.

Kaikki valitut:

ISU:n puheenjohtaja: Jan DIJKEMA, NED

ISU:n varapuheenjohtaja, pikaluistelu: Tron ESPELI, NOR

ISU:n varapuheenjohtaja, taitoluistelu: Alexander LAKERNIK, RUS

Hallitus (5 pikaluistelun ja 5 taitoluistelun edustajaa)

Pikaluistelu:

Yang YANG, CHN

Jae Youl KIM, KOR

Stoytcho G. STOYTCHEV, BUL

Roland E. MAILLARD, SUI

Sergio ANESI, ITA

Taitoluistelu: