Suomi osallistuu nuorella joukkueella Trentinon talviuniversiadeihin‏

Suomen joukkue Italian Trentinossa 11.-21. joulukuuta pidettäviin 26. talviuniversiadeihin on kuuden lajin osalta nimetty. Mäkihypyssä ja yhdistetyssä valinnat vahvistetaan vasta tulevan viikonlopun Rukan maailmancupkilpailujen jälkeen. Alppihiihtoon, freestyleen, ampumahiihtoon, maastohiihtoon, pikaluisteluun ja taitoluisteluun jo valitut 29 urheilijaa ovat varsin nuoria, sillä heistä yli 70 prosenttia on syntynyt 1990-luvun puolella. Universiadeihin voivat osallistua 17-28 -vuotiaat korkeakouluopiskelijat.

Maastohiihto on yhdessä jääkiekon kanssa ollut Suomen menestyslaji talviuniversiadeissa. Viime talven MM-hiihdoista tutuissa Val di Fiemmen maastoissa nähdään mukana mielenkiintoinen neljän nais- ja viiden mieshiihtäjän joukkue.

”Maastohiihdossa kisoihin on lähdössä melko nuori porukka, mutta uskon että nämä urheilijat pystyvät taistelemaan aivan kärkipään sijoituksista. Alkukauden ensimmäisissä kisoissa kaikilta joukkueeseen kuuluvilta on jo tullut väläytyksiä hyvästä kunnosta ja myös suksihuoltoporukka on todistettavasti jo iskussa”, valmentaja Janne Hyyppä kertoo.

”Universiadit tulevat olemaan varmasti hieno tapahtuma ja tunnelmaltaan hieman vapaammat kuin esimerkiksi samassa paikassa tammikuun lopussa 2014 järjestettävät nuorten MM-kilpailut. Nämä universiadit tarjoavat myös erittäin hyvän mahdollisuuden joukkueemme valtaosalle tutustua jo tuleviin MM-latuihin”, Hyyppä jatkaa.

Alppihiihdossa Suomea edustavat muun muassa Sotšin olympialaisiinkin ehdolla olevat Victor Malmström sekä viime talvena Yhdysvaltain yliopistomestaruuden pujottelussa voittanut Joonas Räsänen. Hänen lisäkseen myös kolme muuta universiadijoukkueen alppihiihtäjää opiskelee ja harjoittelee parhaillaan rapakon takana. Mielenkiintoinen nimi on myös Jyväskylän yliopistossa liikunnanopettajaksi opiskeleva freestylelaskija Kalle Leinonen, joka voitti jo juniori-ikäisenä useampaan otteeseen maailmancupin osakilpailun half-pipessa. Trentinossa Leinonen osallistuu slopestyleen, joka on ensimmäistä kertaa mukana universiadien kilpailuohjelmassa.

Edelliskerroista poiketen Suomen joukkue on varsin lumilajipainotteinen, sillä Suomella ei ole tällä kertaa lainkaan joukkuetta talviuniversiadien jääkiekossa. Muodostelmaluistelukilpailu jouduttiin harmillisesti peruuttamaan kun vain kolme maata ilmoittautui mukaan. Suomesta oli lajiin ehdolla maailmanmestarijoukkue Team Unique.

Tarkempaa tietoa Trentinon universiadeista ja Suomen joukkueesta löytyy OLL:n universiadisivuilta: http://www.oll.fi/trentino-2013.

Facebook: https://www.facebook.com/FinnishStudentAthletes

Twitter: #Universiadit2013, @Liikuntaliitto