Olympiakomitea tukee urheilijoiden valmistautumista Sotšiin uusilla valintaperiaatteilla

Suomalaisurheilijoille halutaan tarjota parhaat mahdolliset edellytykset valmistautua Sotšin olympiakisoihin. Uusien valintaperiaatteiden mukaan urheilijoita valitaan kisajoukkueeseen syksyn ja talven aikana sitä mukaa kun valintakriteerit täyttyvät. Ensimmäiset valinnat julkistetaan 30.10.

Lähtökohtana on saada olympialaisiin parhaat ja menestyspotentiaalia omaavat urheilijat, jotka ovat kisoissa kauden parhaassa tuloskunnossa.

– Keskiössä on urheilija ja hänen valmistautumisensa kisoihin. Huippu-urheiluyksikön ja sen lajiryhmävastaavien tiivis yhteistyö lajien kanssa mahdollistaa sen, että pystymme tunnistamaan urheilijoiden potentiaalin ja seuraamaan tilannetta aiempaa paremmin, kertoo Huippu-urheiluyksikön johtaja Mika Kojonkoski.

– Uusissa, hallituksen vahvistamissa valintaperiaatteissa luotetaan vahvasti Huippu-urheiluyksikön asiantuntemukseen. Uskomme, että tällä tavalla saamme Sotšiin parhaan mahdollisen joukkueen, toteaa Olympiakomitean puheenjohtaja Risto Nieminen.

Olympialaisiin valitaan urheilijat, joilla on kansainvälisten näyttöjen (lähtökohtaisesti lajin kausien 2012–2013 ja 2013–2014 MM-kilpailut, maailmancup-kilpailut ja maailmanranking) perusteella realistinen mahdollisuus sijoittua henkilökohtaisessa kilpailussa 16 parhaan joukkoon. Jos viestijoukkueella tai joukkuekilpailussa on kansainvälisten näyttöjen perusteella realistinen mahdollisuus sijoittua kahdeksan parhaan joukkoon, voidaan joukkuetta täydentää urheilijalla, joka ei täytä henkilökohtaisen kilpailun kriteereitä.

– Rimaa on nostettu aiempaan verrattuna, mutta joukkueeseen voidaan valita harkinnalla myös uransa nousujohteisessa kehitysvaiheessa olevia urheilijoita, jotka arvioidaan tulevaisuuden menestyjiksi, Kojonkoski selventää.

Huippu-urheiluyksikkö valitsee urheilijat lajien kanssa tehdyn valmistelun pohjalta, jonka jälkeen Olympiakomitean hallitus kirjaa ne. Valinnoissa noudatetaan ns. ”jatkuvan valinnan” periaatetta, eli urheilijoita voidaan valita sitä mukaa kun valintakriteerit täyttyvät. Näin urheilijoille halutaan taata paras mahdollinen valmistautuminen itse kisoihin.

Valintojen aikataulu on suunniteltu lajien kilpailuohjelman mukaan. Olympiajoukkuetta voidaan täydentää 21.11, 16.12, 13.1, 20.1, ja 27.1. Naisten jääkiekkomaajoukkue nimetään viikolla 51 ja miesten joukkue 8.1. Suomen joukkueessa Sotšin olympialaisissa tullee olemaan 100-110 urheilijaa.

Valintaperiaatteet koskevat vain Sotšin olympialaisia, Rion vuoden 2016 kesäolympialaisten kriteerit ja valintajärjestelmä päätetään myöhemmin.

Lähde ja lisätiedot: Suomen Olympiakomitea