Jouko Vesterlund pikaluistelun lähettäjäksi Sotšin talviolympialaisiin

Kansainvälinen luisteluliitto, ISU, on nimennyt Jouko Vesterlundin pikaluistelun miesten lähettäjäksi Sotšin talviolympialaisiin. Jouko Vesterlund on kaikkien aikojen ensimmäinen suomalainen lähettäjä olympialaisissa.

Jouko Vesterlund (s. 1959, Rovaniemi) on entinen huipputason pikaluistelija, joka työskentelee nykyisin Oulun kaupungin liikuntapalveluissa liikuntakoordinaattorina ja Raahen Seudun Uimahallisäätiön projektikoordinaattorina. Oulussa asuva Vesterlund on toiminut lähettäjänä lukuisissa kansainvälisissä arvokilpailuissa ja maailmancupeissa.

Aktiiviurallaan luistelijana Vesterlund edusti Suomea useissa arvokilpailuissa. Vesterlund oli mukana Sarajevon talviolympialaisissa 1984, jossa hän oli 1000 m:llä 12:s ja 500 m:llä 17:s. Sprinttereiden MM-kisojen paras sijoitus oli 9:s vuodelta 1983.

Myös Vancouverissa 2010 oli toimitsijatehtävissä suomalaisväriä, kun Hannu Koivu toimi miesten ylituomarina ja oli siten ensimmäinen ISU:n nimeämä suomalainen tuomari talviolympialaisissa.

– Olemme kaikki todella iloisia ja ylpeitä siitä, että Jouko tekee paluun olympiajäille tällä kertaa lähettäjän tehtävissä. On erittäin hienoa, että suomalaista osaamista pikaluistelussa arvostetaan myös maailmalla, toteaa Suomen Luisteluliiton puheenjohtaja Pertti Niittylä.