Hyvä talvi kutsuu luistelemaan!

– Luistelulajit; määritykset ja turvallisuusasiat

Suomessa on tänä talvena loistavat olosuhteet ja mahdollisuudet harrastaa matkaluistelua luonnonjäille auratuilla matkaluisteluradoilla sekä retkiluistelua vapailla luonnonjäillä.

Suomen Luisteluliitto painottaa järvien ja merenjäällä harrastettavien luistelulajien lajimäärityksiä ja niitä koskevia turvallisuusasioita. Lajeja on kaksi: matkaluistelu ja retkiluistelu.

Matkaluistelua (hollanniksi toerschaatsen, englanniksi tour skating) harrastetaan luonnonjäille auratuilla matkaluisteluradoilla ja maalle jäädytetyillä luisteluradoilla. Varusteisiin kuuluvat pitkäteräiset luistimet ja ulkoiluvarusteet. Kuntien ja kaupunkien liikuntatoimet sekä  yksityiset ratojen ylläpitäjät hoitavat matkaluisteluratojen ylläpidon turvallisuus- normiensa ja ohjeidensa mukaisesti. Matkaluistelu on kovassa kasvussa ja Suomessa on jo noin 100 matkaluistelurataa Helsingistä Tornio – Haaparantaan asti. Matkaluistelun harrastajia on n. 100 000.

Retkiluistelua (ruotsiksi långfärdsskridsko, englanniksi nordic skating) puolestaan harrastetaan vapailla ja auraamattomilla luonnonjäillä vaihtelevissa olosuhteissa. Luontoelämykset, jään tuntemus ja turvallisuuden hallinta ovat keskeisiä retkiluistelussa. Luisteluretkiä tehdään aina ryhmissä; jäällä ei koskaan liikuta yksin. Retkiluisteluvarusteisiin kuuluvat tukevat retkikengät tai monot, joihin retkiluistimet kiinnitetään, jääsauvat, naskalit, reppu (jossa ilmatiiviisti pakattu vaihtovaatekerta), heittoköysi ja muut turvavarusteet. Turvasääntöjen noudattaminen luisteluretkillä on erittäin tärkeää. Suomen Retkiluistelijat ry kouluttaa retkiluisteluretkien vetäjiä ja aloittelevia retkiluistelijoita. Retkiluistelun harrastusmahdollisuudet ovat laajat koko maassa ja laji on voimakkaassa kasvussa. Pelkästään Suomen Retkiluistelijoiden jäsenmäärä on jo 2400 henkilöä.

Luistelutapahtumat eri puolilla maata tarjoavat luistelun harrastajille kilpailusarjojen lisäksi kuntoluokkia, joihin voi osallistua kuka tahansa luistelua harrastava. Tunnetuin matka- ja maratonluistelutapahtuma on Kuopion Finland Ice Marathon, joka tänä vuonna järjestetään 20. – 23.2.2013.

Lisätietoja:

Maarten Odde de Bonniot
Suomen Luisteluliitto ry – projektipäällikkö
Matkaluistelijat ry – puheenjohtaja
p. 0400-940 343
email: maarten.oddebonniot@luisteluliitto.fi

Helena Haapomaa
Suomen Retkiluistelijat ry – puheenjohtaja
p. 040-7472299
email: helena.haapomaa@gmail.com

**************
kts. matkaluisteluradat