Päättynyt pikaluistelukausi menestyksekkäin 2000-luvulla

– Päättynyt pikaluistelukausi oli menestyksekkäin koko 2000-luvulla, totesi Suomen Luisteluliiton puheenjohtaja Pertti Niittylä avatessaan kauden päätöstilaisuutta tänään Vantaalla.

Kauden huippuhetki oli Pekka Koskelan MM-pronssimitali 500 metrillä. Koskelan erinomaisesta kaudesta osoituksena oli myös sijoittuminen saman matkan maailmancupin kokonaispisteissä toiseksi. Tämä oli kautta aikojen paras suomalaissijoitus maailmancupin kokonaispisteissä. Koskela luisteli lisäksi kaksi uutta Suomen ennätystä.

Myös Mika Poutala luisteli hienosti sijoittuen täpärästi mitalien ulkopuolelle neljänneksi sprinttereiden MM-kisoissa. Myöskään matkakohtaisissa MM-kisoissa Poutala ei jäänyt kauaksi kärjestä sijoittuen seitsemänneksi tasaisessa 500 metrin kilpailussa.

Tulevaisuus näyttää lupaavalta. Tommi Pulli toi junioreiden MM-kilpailuista pronssimitalin 1000 metriltä. 1500 metrillä hän oli pienimmällä mahdollisella aikaerolla neljäs, ja 500 metrillä viides. Junioreiden maailmancupin kokonaispisteissä Pulli sijoittui 500 metrillä ja 1000 metrillä kolmanneksi ja 1500 metrillä kuudenneksi. Myös Markus Puolakka ilahdutti luisteltuaan maailmancupin Astanan osakilpailussa kolmanneksi parhaan ajan 500 metrillä. Suoritus kuitenkin harmillisesti hylättiin, koska käsivarsinauha puuttui.

Maailmancup-tasolle nousi kaksi uutta luistelijaa: Elina Risku ja Joel Vähä-Salo. He saavat ensi kaudella seuraa Tommi Pullista, joka siirtyy aikuisten sarjaan.

– Erinomaisen kauden jälkeen tästä on hyvä jatkaa ensi kaudelle ja myös sitä seuraavan kauden olympiakisoihin, totesi Niittylä.

Luisteluliiton palkitut kaudella 2011/2012

Vuoden luistelija Pekka Koskela Seinäjoen Urheilijat
Vuoden valmentaja Pasi Koskela Helsinki
Vuoden naisluistelija Elina Risku Seinäjoen Urheilijat