Pekka Koskela luisteli MM-pronssin 500 metrillä – Poutala 7:s

Pekka Koskelan toinenkin luistelu matkakohtaisten MM-kilpailujen 500 metrillä Hollannin Heerenveenissä sujui erinomaisesti. Hän luisteli ajan 34,95, kun ensimmäisessä luistelu meni aikaan 34,87.

Kaksi hyvää vetoa toi MM-pronssin yhteistuloksella 69,820. MM-kultaan luisteli korealainen Tae-Bum Mo. Toinen luistelu meni aikaan 34,84 ja yhteistulokseksi tuli 69,640. MM-hopealle nousi hurjan toisen luistelunsa ansiosta isäntämaan Michel Mulder. Hän luisteli toisessa luistelussa rataennätyksen 34,66 ja nousi viidenneltä sijalta toiseksi. Toisena ollut venäläinen Dmitry Lobkov romahti toisessa luistelussaan ja putosi mitaleilta. Hän luisteli vain 35,31.

Koskelan startti oli toisessa luistelussa kymmenyksen hitaampi kuin ensimmäisessä (100 m / 9,8), mutta kierros oli jälleen kisan nopein 25,1.

Mika Poutala luisteli toisen 500:n hyvin. Hän kellotti ajan 34,99, oli toisen luistelun seitsemänneksi nopein. Hän nousi myös yhteistuloksissa samalla sijalle. Poutalan molemmat startit olivat jälleen hyviä ja toisen luistelun kierroskin 25,3 oli näyttö viimeisen kilpailun suorituskunnosta.

– Neljästä suomalaisluistelusta kolme meni alle 35 sekunnin ja kruununa MM-pronssi. Se on kova näyttö meidän sprinttereidemme tasosta. Huikea suoritus. Meillä on ollut välillä välineiden kanssa pientä ongelmaa ja välillä ne ovat toimineet hyvin. Saimme lauantaina viritettyä välineet huippukuntoon ja kun tekniikkakin virittyi kohdalleen, niin tässä oli tulos. Kisa oli erittäin kovatasoinen, kertoi joukkueen valmentaja Pasi Koskela.

Pronssi oli Pekka Koskelalle jo toinen matkakohtaisissa MM-kilpailuissa. Hän voitti 1000 metrillä MM-pronssia vuonna 2005. 500 metrillä Koskelan tähän asti paras MM-sijoitus oli vuodelta 2004, jolloin hän oli kuudes. Koskela oli tänä vuonna 500 metrin maailmancupin lopputuloksissa toinen.

Mika Poutala on sijoittunut kahdesti 500 metrillä MM-kilpailuissa neljänneksi. Lisäksi hän oli vuonna 2008 Naganossa samalla sijalla kuin nyt Heerenveenissä.

Tulokset

Pikaluistelun matkakohtaiset MM-kilpailut, Heerenveen Hollanti

500 m, miehet (2. luistelu)

1 Michel Mulder (Hollanti) 34.66

2 Tae-Bum Mo (Korea) 34.84

3 Ronald Mulder (Hollanti) 34.85

4 Pekka Koskela (Suomi) 34.95

5 Tucker Fredricks (USA) 34.98

6 Jan Smeekens (Hollanti) 34.99

7 Mika Poutala (Suomi) 34.99

Lopputulokset

1 Tae-Bum Mo (Korea) 69.640

2 Michel Mulder (Hollanti) 69.650

3 Pekka Koskela (Suomi) 69.820

4 Joji Kato (Japani) 70.000

5 Tucker Fredricks (USA) 70.040

6 Ronald Mulder (Hollanti) 70.070

7 Mika Poutala (Suomi) 70.160

Kts. luistelut Yle Areenasta.