Koskelalla ja Poutalalla cup-finaalit Berliinissä

Pikaluistelukausi on huipentumassa kahteen tärkeään viikonloppuun. Tulevana viikonloppuna luistellaan Berliinissä maailmancupin finaalit. Siitä kahden viikon kuluttua on Hollannin Heerenveenissä matkakohtaiset MM-kilpailut.

Suomalaisista cup-finaaliin pääsevät luistelemaan Pekka Koskela ja Mika Poutala. Koskela on 500 metrin cup-tilastossa viidennellä sijalla. Hänellä on 464 pistettä. Johdossa olevalla yhdysvaltalaisella Tucker Fredricksilla 594 pistettä. Häntä seuraavilla on hyvin pienet piste-erot. Finaalissa pisteet tulevat puolitoistakertaisena, joten Berliinissä kahdessa 500 metrin osakilpailussa on vielä paljon pisteitä jaossa ja pistetaulukko tulee muotoutumaan uudeksi.
Mika Poutala on 500 metrin pisteissä 15. sijalla, joten hän ei tule nousemaan cupin kärkisijoille. Poutala on 1000 metrillä sijalla 21. 1000 metrin kisan kärjessä on tiukka taistelu hollantilaisen Stefan Groothuisin (490 pistettä) ja yhdysvaltalaisen Shani Davisin (450 pistettä) välillä.  Pekka Koskela on kahdeksantena 198 pisteellä. 1000 metrillä on enää jäljellä vain yksi osakilpailu.
Myös Markus Puolakka oli hyvin lähellä finaaliin pääsemistä. Hän jäi ensimmäisenä ulos 500 metriltä. Puolakka matkustaa viikonlopuksi Norjan Hamariin ja pyrkii siellä tekemään vielä hyvät tulokset kauden lopuksi.
Berliinin kilpailujen taso tulee olemaan hyvä. Edellisen viikonlopun osakilpailuista Heerenveenistä puuttuivat korealaiset luistelijat. Nyt he ovat mukana muiden lailla virittäytymässä kauden loppuhuipennukseen.
– Meillä on nyt ollut hyviä valmistautumispäiviä mukavasti sujuneen Heerenveenin osakilpailun jälkeen. Matkustimme Hollannista suoraan tänne Berliiniin. Olemme tehneet töitä suorituskunnon virittämiseen, mutta myös luistinten virittämiseen. Uskomme, että me olemme nyt löytämässä aivan uutta ja meille kilpailuetua antavaa terien virittämisen suhteen. Tulemme ottamaan kulloisetkin olosuhteet entistä tarkemmin huomioon. Täällä on ollut asiaa hyvä testailla, kun olosuhteet tässä Berliinin hallissa pysyvät päivästä päivään stabiilina, kertoi joukkueen valmentaja Pasi Koskela
Maailmancupin tilanteet ennen finaalia
500 m, miehet