Suomen ennätyksien värittämää pikaluistelukautta juhlittiin Vantaalla

Suomen Luisteluliitto juhlisti Suomen ennätyksiä täynnä ollutta pikaluistelukautta tänään Vantaalla. Kauden aikana luisteltiin kaiken kaikkiaan historialliset 52 Suomen ennätystä, joista 19 aikuisten sarjoissa.

Ennätyksiä tehtailivat eniten nuoret Tommi Pulli ja Elina Risku, mutta nähtiinpä myös Janne Hännisen nimissä vuosikausia olleen 13-vuotiaiden poikien 500 metrin Suomen ennätyksen kaatuminen, kun Juho-Jaakko Yli-Ilkka pisteli uudet ennätyslukemat 43,98.

Kauden päätteeksi Tommi Pulli, Elina Risku ja Joel Vähä-Salo luistelivat Calgaryssa tuloksia, jotka oikeuttavat aikuisten maailmancupiin ja arvokisoihin osallistumiseen ensi kaudella. On erittäin tärkeää saada uusia edustajia mukaan näihin mittelöihin muutaman maajoukkueluistelijan lopetettua uransa tähän kauteen.

Mennyt kausi toi myös junioreiden MM-kisamitalin, kun Tommi Pulli luisteli 1000 metrillä hopealle kotikentällään Seinäjoella. Kaukana ei ollut aikuisten arvokisamitalikaan, kun Mika Poutala luisteli neljänneksi 500 metrillä matkakohtaisissa MM-kilpailuissa ja Pekka Koskela seitsemänneksi 1000 metrillä. Kauden huippuhetkiä olivat myös Pekka Koskelan kaksi maailmancupin matkavoittoa 500 metrillä.

Pikaluistelukauden päätöstilaisuudessa julkistettiin vuoden valinnat:

Vuoden luistelija Pekka Koskela

Vuoden naisluistelija Elina Risku