Yleisluistelijat ratkovat Euroopan mestaruudet Italian Collalbossa

Yleisluistelijat kilpailevat perjantaista sunnuntaihin Italian Collalbossa Euroopan mestaruuskilpailussa. Kilpailut käydään Dolomiittien vuoriston ympäröimällä ulkoradalla. Sääennusteet lupaavat muutaman asteen pakkasta ja heikkoa tuulta, joten olosuhteet tulevat olemaan ennusteiden mukaan hyvät. Euroopan mestaruus ratkeaa miehissä 500, 5000, 1500 ja 10 000 metrin tulosten perusteella.

Suomella on kilpailussa yksi edustaja, kun nuori, tänään 21 vuotta täyttävä Niko Räsänen lähtee kovaan urakkaan. Räsänen kävi alkukaudesta kokeilemassa maailmancup –vauhtia, mutta hyvien tulosten esteeksi muodostui tekniikkaongelmat.  Miehen fyysiset ominaisuudet mahdollistaisivat huomattavasti paremmat tulokset.

– Olemme nyt joulun jälkeen pitäneet yli viikon ajan leiriä ja hioneet tekniikka. Olimme ensin heti joulun jälkeen kolme päivää Oulunkylän jäällä ja uudenvuoden aatosta lähtien Saksassa Inzellissä. Päätämme nyt tämän viiden päivän leirin ja siirrymme Italian puolelle. Niko on edistynyt hyvin ja eiköhän tekniikka toimi myös kilpailutilanteessa. Odotamme hyvin sujuneiden leirien jälkeen Nikon kanssa kauden parasta luistelua ja paikkaa toisen päivän 1500 metrille. Sille pääsee 24 parasta ensimmäisen päivän jälkeen, kertoi Niko Räsäsen valmentaja ja joukkueenjohtaja Timo Järvinen.