In memoriam: Jorma Veistola (1951 – 2010)

Jorma Veistola

– Pikaluistelun koulutus- ja valmennuspäällikkö 1976 – 1988

Pikaluistelun koulutus- ja valmennuspäällikkönä vuosina 1976 – 1988 toiminut Jorma Veistola kuoli vaikeaan sairauteen 58-vuotiaana Vantaalla.

Jorma Veistola syntyi 10.9.1951 Karstulassa. Hän oli itsekin lahjakas ja monipuolinen urheilija. Päälajina oli pikaluistelu, jossa hän saavutti Suomen mestaruusmitaleita niin nuorten kuin aikuistenkin sarjoissa. Hän edusti aina Karstulan Kivaa.

Kirjoitettuaan ylioppilaaksi Karstulan lukiosta vuonna 1970 hän lähti Puolustusvoimien Urheilukouluun, josta hän kotiutui 1971 reservin vänrikkinä. Armeijan jälkeen Veistola aloitti opinnot Jyväskylän liikuntatieteellisessä tiedekunnassa, josta hän valmistui liikuntatieteiden kandidaatiksi 1975 ja maisteriksi 1978.

Oman aktiiviuransa Veistola lopetti tultuaan valituksi Suomen Luisteluliiton koulutus- ja valmennuspäälliköksi vuonna 1976. Tässä toimessa hän jatkoi vuoden 1988 huhtikuuhun saakka yhteensä kolmen olympiadin ajan. Jorma Veistola toimi myös allekirjoittaneen henkilökohtaisena valmentajana vuodesta 1976 vuoteen 1988. Jorma Veistola omistautui valmennustyöhön tarmokkaasti eikä säästänyt siihen käyttämäänsä aikaa.

Luisteluliiton työt jätettyään Veistola jatkoi valmennustöitä Suomen pyöräilijöiden kanssa ja osallistui valmentajana myös kesäolympialaisiin. Poikansa jääkiekkoharrastuksen myötä Veistolalle tulivat tutuiksi myös jääkiekon valmennus- ja kilpailukuviot.

Päätoimiset valmennustyönsä jätettyään Jorma Veistola siirtyi liikunnanopettajaksi Vantaalle, jossa tehtävässä hän toimi vuoden 2009 lopulle saakka.

Ystävät muistavat Jorma Veistolan tinkimättömänä, mielipiteissään pysyvänä ja muita kohtaan aina auttavaisena ja valoisana ihmisenä.

Pertti Niittylä

– Suomen Luisteluliiton puheenjohtaja ja Jorma Veistolan pitkäaikainen ystävä