Matkaluisteluratoja Suomessa

Kokoamme listaa matkaluisteluradoista eli auratuista järven- ja merenjääreiteistä Suomessa.

Kiitos kaikille kuluneesta kaudesta! Talven 2010 osalta matkaluisteluratatietojen ylläpito on päättynyt ja palaamme asiaan taas ensi talvena.

– Tietoja kauden 2009/2010 radoista voi lähettää meille mm. lomakkeella

ETELÄ-SUOMI:

Pääkaupunkiseutu:

Helsinki

• Laajalahden matkaluistelurata avattu, luistelukunnossa noin 7 km pitkä luistelurata. Lähtö Munkkiniemenrannasta, reitiltä yhteys Espoon Servinniemeen. Helsingin Laajalahden rata huonossa kunnossa. (8.3.2010)
  • Puotilan matkaluistelurata avattu, luistelukunnossa noin 2 km pitkä luistelurata. Lähtö Puotilan venekerhon kohdalta, osoite Meripellontie 11.
  • Sankan lumisateen ja lämmenneen ilman vuoksi Laajalahden ja Puotilan matkaluisteluratojen kunnossapito on jouduttu lopettamaan tämän talven osalta. (1.3.2010)
  • Lisätietoja matkaluisteluradoista
  • Oulunkylän tekojäärata 400 m (rata on avoinna säävarauksella 14.3. asti)

Espoo

• Espoon Laajalahden matkaluistelurata avattu, lyhyempi osa 3 km käytössä, 8 km valmistuu vko 3. Lähtöpaikka: Otaniemi, Servin Maijan tien päässä Servin niemen päässä (1,2 km pohjoiseen Lehtisaaren sillasta).
  • Suvisaaristossa 6,2 km luonnonjäälle aurattu lähivirkistysrata/närrekreationsbaana. Lähivirkistysrataa ylläpitää ykstityinen taho. Lisätietoja kohteesta.

Nummela

• Nummelan lentokentällä matkaluistelurata on jäädytettynä hyvää ja turvallista baanaa 1,1 km.

Salo

• Moision kenttä; 333 m Jäädytetty luistelurata, avoinna arkisin klo 8 – 21, viikonloppuisin klo 9 – 18, valaistu/lämpimät pukukopit.

Tammela

• Matkaluisteluradat Pyhäjärvelle Lamalan lahdella ja Ruostejärvelle Eerikkilän urheiluopiston tuntumassa.

Tampere

• Näsijärvellä aurattu 2 + 5 km:n matkaluistelurata

Tuusula-Järvenpää

• Tuusulanjärven matkaluisteluradat:
  • – Tuusulan puoli 6,5 km
  • – Järvenpään puoli 6,2 km
  • – yhdyslenkki ei ole vielä aurattu
  • Tuusulanjärven radat eivät ole luistelukunnossa. (8.3.2010)

KESKI-SUOMI

Himos

• Patalahti 4 km:n matkaluistelurata avattu upeisiin maisemiin

Iisalmi

• Kangaslampi, matkaluisteluradatradat 400 m ja 1100 m

Kuhmo

• Kuhmo, Lammasjärvi, Hankaranta 3,1 km, aurattu rata

Mäntyharju

• Reitti avattu välille Mäntyharjun asema (Kurkiniemi) ja Mäntyharjun kirkonkylä (Taidekeskus Salmelan ranta).

Nurmes

• Pielisen järvellä upeissa maisemissa 3,2 km ja 20 m leveä matkaluistelurata matkailualueen kupeessa Hyvärilän ja Bomban välittömässä läheisyydessä. Radalle pääsee 3 eri kohtaa luistelemaan. Hoidettu matkaluistelurata.

Oravi

• Lähellä Savonlinnaa on Haukiveden selällä sekä 10 km:n matkaluistelurata, että matkaluistelurata Linnasaaren kansallispuistoon. Myöhemmin matkaluistelurata avataan myös välille Oravi – Poronsalmi.
  • Järvisydämessä Lomakylän matkaluistelurata ja rantojen auki yht. 6 km.

Pieksämäki

• Rantapuistoon on puistoteille jäädytetty n. 1 km:n mittainen matkaluistelurata. Sijainti jäähallin ja uimahallin takana. Valaistu rata.

Suonenjoki

• 1,2 km:n rata keskustassa

Tahko

• Syväri 3 km:n matkaluistelurata avattu upeisiin maisemiin

POHJOIS-SUOMI

Oulu

• Matkaluistelurata avataan 19.2.2010 ja suljetaan 5.4.2010 (säävarauksella). Radan ylläpito: auraus vähintään joka viikonlopuksi, jään laadun tarkkailu ja sulkeminen lopussa. Lähtöpisteitä reitille on kolme: Vihiluodon nokka Kempeleessä, Varjakka Oulunsalossa ja Oritkari Oulussa. Kokonaispituus 18 km.

Vuokatti

• Nuasjärvi 8 km:n matkaluistelurata upeissa luonnonolosuhteissa

Levi

• Munajärvi 5 km:n matkaluistelurata upeissa luonnonmaisemissa