Laajalahdella luistellaan ensimmäinen Helsinki Marathon on Ice

Kaikille avoin matka- ja maratonluistelutapahtuma Helsinki Marathon on Ice järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Maaliskuun ensimmäisenä lauantaina Laajalahden jäällä sekä kuntoillaan että kilpaillaan.

Lyhin tarjolla oleva matka on 14 kilometriä, joka tarkoittaa, että matkan luistelevat kiertävät Laajalahdelle auratun 7 kilometriä pitkän ja 7-10 metriä leveän radan kahdesti. Pisin tarjolla oleva matka on 200 kilometriä, jolla ratkaistaan myös miesten Suomen mestaruus. Naiset mittelevät samasta tittelistä puolet lyhyemmällä matkalla eli 100 kilometrillä. Muut matkavaihtoehdot ovat 21 ja 50 kilometriä.

Tapahtumaan saa osallistua kaikenlaisilla luistimilla, mutta järjestäjät suosittelevat pidempiteräisiä luistimia taito- ja kiekkoluistinten sijaan etenkin pidemmille matkoille, jotta matka taittuisi sulavammin. Kaikki matkat luistellaan ilman sauvoja. Vähintään polvien suojaamista suositellaan mahdollisten kaatumisten varalta. Jäällä on ensiapu järjestäjien puolesta.

Helsinki Marathon on Ice on tänä talvena ainoa pääkaupunkiseudulla järjestettävä luonnonjäällä luisteltava matkaluistelukilpailu, koska Tuusulanjärven maraton jouduttiin keliolosuhteiden vuoksi perumaan. Vastaavan ei pitäisi toistua Helsingissä, koska Helsingin kaupungin Liikuntavirasto ylläpitää rataa säännöllisesti.

Tapahtuman suojelijana toimii pikaluistelumaana tunnetun Alankomaiden suurlähettiläs Nicolaas Beets.

Mukaan voi ilmoittautua ennakkoon 2.3. asti sähköpostitse: lasse.joutsen@hel.fi tai paikan päällä kaksi tuntia ennen matkan lähtöä Munkkiniemessä Kadetintien urheilukentän yhteydessä sijaitsevassa kilpailutoimistossa.

Lähtöaikataulu 6.3.2010:

klo 7.00 200 km

klo 10.00 100 km

klo 12.00 50 km

klo 13.00 21 km

klo 13.30 14 km

Ilmakuva radasta: https://www.luisteluliitto.fi/@Bin/728200/laajalahti2_pieni.JPG

(Täysresoluutioinen versio pyydettäessä)

Lisätietoja:

Pekka Pajunen 050 585 7800, pekkapajunen@kolumbus.fi

Helsingin Työväen Luistelijat ry.