Hyvä talvi kutsuu luisteluelämyksiin

Suomessa on loistavat olosuhteet ja mahdollisuudet harrastaa matkaluistelua luonnonjäille auratuilla matkaluisteluradoilla sekä retkiluistelua vapailla luonnonjäillä. Luistelutapahtumat eri puolilla maata tarjoavat luistelun harrastajille kilpailusarjojen lisäksi kuntoluokkia, joihin voi osallistua kuka tahansa luistelua harrastava. Suomen Luisteluliitto painottaa järven ja meren jäällä harrastettavien luistelulajien lajimäärityksiä. Lajeja on kaksi: matkaluistelu ja retkiluistelu.

Matkaluistelua harrastetaan luonnonjäille auratuilla luisteluradoilla eli matkaluisteluradoilla, ja jäädytetyillä luisteluradoilla. Varusteisiin kuuluvat pitkäteräiset luistimet ja ulkoiluvarusteet. Kuntien ja kaupunkien liikuntatoimet hoitavat matkaluisteluratojen rakentamisen ja ylläpidon turvallisuusnormiensa ja ohjeidensa mukaisesti. Kunnat ja kaupungit tiedottavat lehdissä ja sivuillaan matkaluisteluratojen kunnosta. Matkaluistelu on kovassa kasvussa ja Suomessa on jo noin 100 matkaluistelurataa Helsingistä Tornio-Haaparantaan asti. Matkaluistelun harrastajia on n. 100 000.

Tunnetuimpia matka- ja maratonluistelutapahtumia Suomessa ovat Kuopion Finland Ice Marathon ja Tuusulanjärven Luistelumaraton. Uusimpana suurtapahtumana on maaliskuun alussa järjestettävä Helsinki Marathon On Ice Laajalahden jäällä. Tapahtumat ovat osa Suomen Luisteluliiton hallinnoimaa Tour de Skate – luonnonjääkilpailusarjaa.

Retkiluistelua puolestaan harrastetaan vapailla luonnonjäillä vaihtelevissa olosuhteissa. Luontoelämykset, jään tuntemus ja turvallisuuden hallinta ovat keskeisiä retkiluistelussa. Luisteluretkiä tehdään aina ryhmissä, jäällä ei koskaan liikuta yksin. Retkiluisteluvarusteisiin kuuluvat tukevat retkikengät tai monot, joihin retkiluistimet kiinnitetään, jääsauvat, naskalit, reppu (jossa ilmatiiviisti pakattu vaihtovaatekerta), heittoköysi ja muut turvavarusteet. Turvasääntöjen noudattaminen luisteluretkillä on erittäin tärkeää. Suomen Retkiluistelijat ry kouluttaa retkiluisteluretkien vetäjiä ja aloittelevia retkiluistelijoita. Retkiluistelun harrastusmahdollisuudet ovat laajat koko maassa ja laji on voimakkaassa kasvussa. Pelkästään Suomen Retkiluistelijoiden jäsenmäärä on jo 2300 henkilöä.

Lisätietoja:

Maarten Odde de Bonniot

projektipäällikkö

Suomen Luisteluliitto SLL-SLU

puheenjohtaja; Matkaluistelijat ry

p. 0400-940 343

email: maarten.oddebonniot@luisteluliitto.fi

Jouni Hakola

Suomen Retkiluistelijat ry

email: jounipt.hakola@gmail.com

Lisätietoja matka- ja retkiluistelusta:

Suomen Luisteluliitto