Seitsemän nuorta kilpailee junioreiden maailmancupissa viikonloppuna

Pikaluistelun junioreiden maailmancup jatkuu viikonloppuna Italian Collalbossa. Suomelta on mukana seitsenhenkinen joukkue, joka jahtaa niin tulosrajoja junioreiden MM-kilpailuihin kuin omia ennätyksiäänkin.

– Omia ennätyksiä syntyy varmasti, jos sää vain suosii, toteavat joukkueen valmentajat Pirjo Lehtinen ja Timo Järvinen.

– Ja miksei suosisi, Collalbossa on suurin osa talvipäivistä aurinkoisia, kertoo Järvinen.

Junioreiden maailmancup alkoi marraskuussa Hollannissa. Silloin jokainen joukkueen jäsen luisteli pisteille. Nyt odotettavissa on lähes kaksinkertainen osanottajamäärä ja kovempi taso, mutta Lehtinen uskoo pisteitä kertyvän tälläkin kertaa.

– Junioreiden SM-kilpailut viime viikonloppuna olivat hyvä kenraaliharjoitus maailmancupia varten. Siellä nähtiin loistavia paritaisteluita. Niistä löytyy sitä tahtoa ja henkeä, että periksi ei anneta, kertoo Lehtinen.

Suomen joukkueeseen kuuluvat Saana Hyttinen (Seinäjoen Urheilijat), Laura Koriseva (Valkeakosken Haka), Elina Risku (Seinäjoen Urheilijat), Liisa Yli-Ojanperä (Seinäjoen Urheilijat), Verneri Kinnunen (KENSU, Jyväskylä), Harri Levo (Oulun Tarmo) ja Tommi Pulli (Seinäjoen Urheilijat). Heistä Verneri Kinnunen on junioreiden maailmancupissa ensikertalainen. Joukkue matkasi kisapaikalle torstaina.

Suomalaisedustus on läsnä myös toimitsijatehtävissä: Jyrki Jääskeläinen toimii kilpailuissa naisten lähettäjänä.

Junioreiden maailmancup

Collalbo, Italia

23.-24.1.2010

Aikataulu:

lauantai klo 12 alkaen: 500 m (tytöt), 500 m (pojat), 1500 m (tytöt), 1500 m (pojat)

sunnuntai klo 11 alkaen: 1000 m (tytöt), 1000 m (pojat), 3000 m (tytöt), 5000 m (pojat)

Lisätietoja:

Timo Järvinen p. +358 40 5726 850