Helsinki Marathon On Ice maaliskuussa Laajalahden jäällä

Helsingin liikuntaviraston tiedote 5.11.2009:

HELSINKI MARATHON ON ICE 2010

Ensilumen saavuttua maahan myös pääkaupunkiseudulla luisteluharrastajien into alkaa kasvaa. Oulunkylän tekojäärata on jo avattu, mutta varsinainen matkaluistelukausi antaa vielä odottaa kovempia pakkasia.

Helsingin liikuntavirasto järjestää yhteistyössä Matkaluistelijat ry:n sekä Helsingin Työväenluistelijat ry:n kanssa Helsinki Marathon On Ice matkaluistelutapahtuman 6.3.2010.

Uuden Luistelumaratonin viralliseksi suojelijaksi on lupautunut Alankomaiden suurlähettiläs Mr. Nicolaas Beets Matkaluistelijat ry:n puheenjohtajan; Suomen Luisteluliiton projektipäällikkö Maarten Odde de Bonniotin pyynnöstä.

Helsingin liikuntavirasto pidentää Laajalahden matkaluisteluradan n. 10 kilometrin pituiseksi tulevana talvena, joka mahdollistaa uuden luistelumaratonin järjestämisen. Luisteltavat matkat ovat 200 km, 100 km, 50 km, sekä 20 km ja 10 km:n avoimet niin kutsutut jokamiehenluokat kuntoilijoille ja luistelun harrastajille.

Helsinki Marathon On Ice on osa Suomen Luisteluliiton järjestämää TOUR DE SKATE-sarjaa. Tour de Skate on järvenjääkilpailujen sarja, joka järjestetään perättäisinä viikonloppuina helmi – maaliskuussa 2010. Tavoite on saada uusia luistelijoita, retkiluistelijoita, kuntoilijoita muista lajeista ja pikaluistelijoita mukaan luonnonjääkilpailuihin/-tapahtumiin.

Lisätiedot:

Kilpailunjohtaja Pekka Pajunen, HTL ry; pj.

puh. 050 585 7800, pekkapajunen(at)kolumbus.fi

Kilpailunjohtaja Maarten Odde de Bonniot, Matkaluistelijat ry; pj.

puh. 0400 940 343, maarten.oddebonniot(at)luisteluliitto.fi

Osastopäällikkö Stefan Fröberg, Helsingin liikuntavirasto

puh. 040 336 0196, stefan.froberg(at)hel.fi

Tapahtumatiedot

Matka- ja kuntoluistelu (Ei pidä sotkea retkiluisteluun, joka on vapailla luonnonjäillä tapahtuvaa, elämyshenkistä luistelua) auratuilla luonnonjääradoilla sekä jäädy­tetyillä luisteluradoilla tapahtuvaa luistelua. Matka- ja kunto­luistelun varusteisiin kuuluu luistimet, joissa on joko kiinteät pitkät terät tai luistelukengät ja niihin kiinnitettävät pitkät luistinterät. Uusissa luistin­kenkämalleissa ovat terät irti kantapäästä. Uusia luistelu­kenkämalleja käytetään yleisesti myös luisteluhiihdossa ja retkiluistelussa.