Kultaisiin kengännauhoihin on punottu puhtaan urheilun sanoma

Yleisö ja kilpailijat olivat häikäistyä, kun nuoret suomalaiset lupaukset suihkivat Euroopan Nuorten Olympiafestivaaleissa Tampereella viime heinäkuussa. Syy oli selvä: suomalaisilla urheilijoilla oli kengissään hohtavan kultaiset nauhat, merkkinä sitoutumisesta puhtaaseen urheiluun ja reiluun peliin. Puhtaasti paras -ohjelman tunnusnauhat viestittävät urheiluhenkeä kirkkaimmillaan. Syksyn tavoitteena on, että kultaa näkyy entistä useammin urheilukentillä ja katukuvassa.

Kultaiset kengännauhat kiteyttävät puhtaan urheilun sanoman. Nauhat saa dopingtestissä tai osallistumisesta antidopingluennolle. Kengännauhat on ansaittava. Samalla tavoin on myös menestys urheilussa ansaittava lahjakkuuden ja harjoittelun avulla, Puhtaasti paras -ohjelma muistuttaa.

Vuonna 2008 käynnistynyt ADT:n ja Fazerin yhteinen Puhtaasti paras -ohjelma kunnioittaa puhtaita urheilijoita ja reilun pelin arvoja. Ohjelma haastaa urheilua seuraavat suomalaiset, urheilujärjestöt, urheilijan lähipiirin ja urheilijat mukaan reiluun peliin. Lähikuukausina ohjelma esittäytyy muun muassa Finnish Open Grand Prix for Unicef -uintikilpailuissa Tampereella sekä hiihtolajien maailmancupin kauden avajaiskilpailuissa Rukalla.

Tavoitteena suurvetoomus puhtaan urheilun puolesta

Osana Puhtaasti paras -ohjelmaa kerätään vetoomusta puhtaan urheilun puolesta. Tavoitteena on kerätä maailman suurin vetoomus puhtaan urheilun puolesta.

Vetoomus luovutetaan Maailman Antidopingtoimisto WADA:lle vuonna 2011. Suomi haastaa silloin myös muut maat kampanjoimaan rehellisen urheilun puolesta.

Vetoomuksen voi allekirjoittaa Puhtaasti paras -ohjelman verkkosivuilla osoitteessa www.puhtaastiparas.fi. Näytä yhdessä muun Suomen kanssa mallia siitä, kuinka pitkälle pääsee puhtaasti! Samalla voit käydä katsomassa, ovatko suosikkiurheilijasi jo allekirjoittaneet vetoomuksen.

Urheilijatähdistö ja blogikirjoittajat näyttävät mallia

Puhtaasti paras -ohjelman urheilijatähdistö vie puhtaan urheilun viestiä kentille ja kaduille, tatameille ja kuohuihin. Tähdistö toimii esikuvana nuorille urheilijoille.

Tähdistöön kuuluvat keihäänheittäjä ja olympiavoittaja Tapio Korjuksen johdolla judoka Jani Kallunki, yhdistetyn Anssi Koivuranta, alppihiihtäjä Sanni Leinonen, taitoluistelija Laura Lepistö, tennispelaaja Jarkko Nieminen, uimari Hanna-Maria Seppälä, naisten jalkapallomaajoukkue ja miesten salibandymaajoukkue.

Tähdistön lisäksi Puhtaasti paras -ohjelma on onnistunut haastamaan merkittäviä suomalaisia urheilijoita ja urheiluvaikuttajia pohtimaan puhtaan urheilun olemusta Viestikapula-blogissa. Viestikapula on jo ojennettu esimerkiksi jalkapalloilija Aki Riihilahdelle ja suunnistaja Minna Kauppi.

Lisätietoa Puhtaasti paras -ohjelmasta: www.puhtaastiparas.fi

********************************

Myös Suomen Luisteluliitto tukee työtä puhtaan urheilun puolesta. Käy allekirjoittamassa vetoomus osoitteessa: www.puhtaastiparas.fi.