Vaiherikkaan pikaluistelukauden päättäjäisissä julkistettiin vuoden valinnat

Mennyt pikaluistelukausi oli vaiherikas. Arvokisamitalia se ei tuonut, mutta kauas ei jääty. Suomen Luisteluliitto vietti kauden päätöstilaisuutta Helsingissä lauantaina.

– Kokonaisuutena kausi oli edellistä vuotta parempi painottuen selkeästi sprinttereihin. Sprinttereiltä voidaan odottaa menestystä ensi vuoden olympiajäillä, Luisteluliiton puheenjohtaja Pertti Niittylä analysoi kautta.

Mika Poutala luisteli menneellä kaudella matkakohtaisissa MM-kilpailuissa 500 metrin ja Pekka Koskela sprinttereiden MM-kilpailuissa pisteissä neljännelle sijalle Poutalan ollessa kuudes. Koskelan ja Poutalan menestys toi kolme kilpailupaikkaa ensi vuoden sprinttereiden MM-kilpailuihin. Poutala saalisti myös maailmancupissa neljännen sijan sekä 500 metrillä, että 100 metrillä.

– Nuorista luistelijoista Saana Hyttinen ja Niko Räsänen ovat saavuttamassa ikäistensä maailman kärkeä. He sijoittuivat uudessa kilpailumuodossa nuorten maailmancupissa parhailla matkoillaan sijoille 16-23. Molemmat luistelivat myös uusia nuorten Suomen ennätyksiä, kertoi Niittylä.

Luisteluliitto on viime vuosina panostanut valmennustoiminnan kehittämiseen. Liiton kolmesta päätoimisesta valmentajasta kaksi on nuorten olympiavalmentajia.

– Liiton valmentajasatsaus näkynee merkittävinä tulosparannuksina lähitulevaisuudessa, ehkä jo Sotšissa 2014, arvelee Niittylä.

Luisteluharrastus on lisännyt suosiotaan. Tämä näkyi talven aikana erityisesti matkaluistelun puolella, jonka suosiota siivittivät hyvät talvisäät. Järvenjääratoja oli Suomessa talven aikana aurattuna noin 70 kappaletta. Luisteluliiton tapahtumaorganisaatio puolestaan liikutti lähes 50 000 lasta ja aikuista Ice Skating Tourin 65 tapahtumassa ympäri maata. Luisteluliitto ajaa yhdessä muiden jääurheilujärjestöjen kanssa edullisia tekojääratkaisuja eri puolille Suomea, jotta mahdolliset tulevat leudot talvet eivät tappaisi luisteluinnostusta.

Samana päivänä, kun pikaluistelukauden päätöstilaisuutta vietettiin, rullaluistelukausi starttasi halli-SM-kilpailuilla Lahdessa. Kesällä on luvassa useita rullaluistelukilpailuja ja kuntotapahtumia.

– Lokakuussa saamme lisäksi jännittää, valitaanko rullaluistelu olympialajiksi kansainvälisen olympiakomitean yleiskokouksessa Kööpenhaminassa, Niittylä kertoo.

Luisteluliitto palkitsi kauden päätöstilaisuudessa kauden aikana ansioituneita luistelijoita ja luistelun parissa toimivia henkilöitä. Vuoden valinnat ovat:

Vuoden luistelija: Mika Poutala (Helsingin Työväen Luistelijat)

Vuoden valmentaja: Toivo Kihlanki (Helsingin Työväen Luistelijat)

Vuoden naisluistelija: Pia Humisto (Porin Pyrintö)

Vuoden tulokas: Niko Räsänen (Oulun Tarmo)

Vuoden tyttöluistelija: Saana Hyttinen (Seinäjoen Urheilijat)

Vuoden poikaluistelija: Tommi Pulli (Seinäjoen Urheilijat)

Vuoden maratonluistelija: Antero Kotijärvi (Kuopion Luisteluseura)

Vuoden masterluistelija: Pentti Kiiskinen (Oulun Tarmo)

Vuoden uurastaja: Sirpa Grönberg (Tampereen Sisu/Kunto-Pirkat)