Saana Hyttiselle junioreiden Suomen ennätys nuorten maailmancupissa

Kautta aikojen ensimmäisessä nuorten maailmancupissa Saksan Inzellissä syntyi yksi Suomen ennätys, kun Saana Hyttinen luisteli 500 metrillä ajan 42,12. Elina Riskun nimissä viime keväästä asti ollut ennätys parani vajaan puoli sekuntia.

Suomen ennätys syntyi ensimmäisen kilpailupäivän päätteeksi Saanan jo luisteltua kertaalleen 500 metriä ja 1500 metriä.

Myös joukkueluistelut sujuivat kautta aikain parasta Suomen junioreiden vauhtia. Pojat (Tommi Pulli, Juho Jääskeläinen ja Niko Räsänen) luistelivat 8 kierrosta aikaan 4.20.27 ja tytöt (Saana Hyttinen, Liisa Yli-Ojanperä ja Laura Koriseva) 6 kierrosta aikaan 3.38,28.

– Kelit suosivat ja Inzellin ulkojää oli erinomaisessa kunnossa. Paikalla oli Hollantia ja Puolaa lukuun ottamatta kaikki Euroopan huippujuniorit ja tulostaso oli erittäin kova. On hyvä nähdä, missä kärki menee ja olen tyytyväinen, että tämänkokoinen joukkue lähetettiin matkaan, kertoi Suomen joukkueen valmentaja Timo Järvinen.

Lähes kaikki suomalaisluistelijat paransivat myös omia henkilökohtaisia ennätyksiään rikkoen jopa hallissa luisteltuja ennätyksiä. Parhaimmasta sijoituksesta vastasi Saana ennätysluistelullaan ollen 13. Toiseksi parhaan suomalaissijoituksen nappasi Laura Koriseva, joka luisteli 1500 metrillä sijalle 18.

Kilpailuohjelmassa oli kaksi kertaa 500 metrin luistelu, 1000 metriä ja 1500 sekä joukkueluistelu.

Maailmancupin pisteille sijoittuivat Saanan ja Lauran lisäksi Mariel Puolakka, Tommi Pulli ja Juho Jääskeläinen. 500 metrin pisteissä Saana on 17. ja Mariel Puolakka 24. sekä pojissa Tommi 23. ja Juho 25. 1000 metrillä Saana on pisteissä 22., kuten 1500 metrilläkin. Laura puolestaan on 18.

Tulokset löytyvät Saksan liiton sivuilta