Kupittaalla lapset ja nuoret kilpailivat rullaluistelussa

Lauantaina käytiin Turussa Kupittaan luisteluradalla lasten ja nuorten rullaluistelukilpailut. Kilpailu oli TuUL:n luistelujaoksen järjestämät yhteispistekilpailut, jossa oli mukana sekä 200 metrin aika-ajo, että joko 1000 metrin tai 2000 metrin yhteislähtö. Alle 8-vuotiaat luistelivat kilometrin ja vanhemmat kaksi kilometriä.

Sadepilvet pyörivät kisapaikan yläpuolella ja pieni tihkusade kasteli hiukan rataa jo 200 metrin aika-ajojen aikana. Onneksi sade ei siitä kuitenkaan suuremmin yltynyt ja saimme vietyä kilpailut turvallisesti päätökseen.

Alle 8-vuotiaat aloittivat kisaurakkansa 200 metrin aika-ajolla, jossa voiton vei TuUL:n Perttu Puhtila ajalla 31,16. Hyvänä kakkosena oli Salon Viestin ELmeri Kymäläinen ja kolmantena TuUL:n Jesse Plit.

200 metrin aika-ajossa kaikkein nopeinta vauhtia piti yllä Turun Urheiluliiton 13-vuotias Julia Salo ajalla 25,25. Hän voitti myös oman sarjansa kahden kilometrin yhteislähtömatkan. Toiseksi sijoittui seuratoveri Roosa Maanpää ja kolmanneksi niin ikään TuUL:a edustanut Pinja Puhtila. Janina Kymäläinen (SalVi) sai tällä kertaa luistella rauhassa voittoon tyttöjen 8-11 vuotiaiden sarjassaan.

Yhteislähtökilpailun 8 – 11 -vuotiaiden poikien lähdössä oli varsinaista kisatunnelmaa, kun lähtöviivalla oli seitsemän melko tasaväkistä nuortamiestä ja luistelijat etenivät matkaa kuin ammattilaiset toisiaan peesaillen, mutta silti hyvää vauhtia pitäen. Selkeään voittoon tällä kahden kilometrin matkalla tuli Salon Viestin luistelujaoksen Otto Kymäläinen, toiseksi tuli Turun Urheiluliiton Petja Puhtila ja kolmanneksi saman seuran edustaja Oskari Virtanen. Lyhyemmässä 200 metrin aika-ajossa sijoitukset kuitenkin vaihtuivat voiton mennessä Petja Puhtilalle ajalla 27,70 ja Oskari Virtasen ollessa toinen ja Otto Kymäläisen kolmas. Näin ollen yhteispistetuloksissa ykkössija meni tällä kertaa Petja Puhtilalle, toinen sija Otto Kymäläiselle ja kolmas Oskari Virtaselle.

Poikien 12-14 vuotiaiden sarjassa oli niin vähän osanottajia, että Niki Finnström päätti ottaa haasteen vastaan ja mennä ikäistään vanhempien sarjaan. Salon Viestin Toni Mattila (200 m 25,99) oli kuitenkin vielä vähän liian kova pala voitettavaksi, mutta Lahden Luistelijoita edustava reipas Niki Finnström (200m 26,41) sijoittui hienosti toiseksi yhteispistekilpailuissa.

Kilpailujen loppukevennyksenä oli viestikilpailu, jossa kaikki halukkaat oli jaettu kahteen mahdollisimman tasaväkiseen joukkueeseen. Tällä kertaa voittaneessa joukkueessa olivat mukana Julia Salo, Otto Kymäläinen, Niki Finnström, Pinja puhtila ja Jere Mattila. Hyvänä taisteluparina olivat Toni Mattila, Oskari Virtanen, Roosa Maanpää, Janina Kymäläinen ja Eero Lapila.

Nuoret kilpailijat osoittivat hienoa urheiluhenkeä koko kilpailujen ajan. Pieni sade ei heikentänyt iloista mieltä ja toisten kannustus oli kovaa.

Kilpailuvideot ilmestyvät lähiviikkoina mediakaistalle osoitteeseen www.mediakaista.tv."

Terveisin Kati Koota / TuUL, www.tuulluistelu.com

Tulokset.