Suomalaisjoukkue ensi kertaa Le Mansin 24 tunnin luisteluun

Suomalainen 10-henkinen rullaluistelutiimi osallistuu ensimmäistä kertaa ensi viikonloppuna (28 – 29.6.2008) Ranskassa järjestettävään 24 tunnin Le Mans 2008 -tapahtumaan. Koskaan aikaisemmin suomalaiset eivät ole olleet mukana legendaarisessa rullaluistelukisassa.

Le Mansin 24 tunnin kisa houkutteli viime vuonna matkaan n. 5500 luistelijaa. Suurin osa luistelijoista tulee Ranskasta, mutta joukkoon mahtuu kilpailijoita myös UK:sta, Belgiasta, Hollannista, Saksasta ja Italiasta. Kierrettävä rata on 4,5 km pitkä. Kisan alussa on ns. 300 metrin karsinta, jossa yksi joukkueen jäsen luistelee 300 metriä ja tämän tuloksen perusteella määräytyy joukkueen lähtöpaikka.

– Lopputulokseen karsinnalla ei ole suoranaista merkitystä, mutta keulille on päästävä, jotta ei jää massan jalkoihin, kertoo joukkueen johtaja Esa Kymäläinen.

Itse kisa ei alakaan ihan perinteisellä tavalla – kukin kilpailija asettaa luistimensa kilparadan reunaan ja asettuu itse radan vastakkaiselle puolelle. Lähtölaukauksesta juostaan radan yli, laitetaan luistimet jalkaan mahdollisimman nopeasti ja sitten menoksi. Ensimmäisen kilpailijan tulee luistella vähintään kaksi kierrosta. Sen jälkeen kierrosmäärillä ei ole väliä. Kisassa tärkeintä on säilyttää matkanopeus yli 31 km/h koko 24 tunnin luistelun ajan, mikäli mielii sijoittua 10 parhaan joukkueen joukkoon.

Lisätietoja Le Mans projektista joukkueen blogisivuilta:

FRWD:n uutiskirjeistä:

Le Mans 24 tunnin luistelun järjestäjän kotisivut:

Terveisin
Nordic Le Mans team 2008