Suomi isolla joukkueella pikaluistelun maailmancupissa Heerenveenissä

Suomen pikaluistelijoiden kauden maailmancup-avaus sujui Pohjois-Amerikan nopeilla areenoilla erinomaisen hyvin. Jatkuuko menestys tulevana viikonloppuna Hollannin Heerenveenissä?

Suomen joukkueen aivan kuumin kärki odottaa hyviä sijoituksia, sillä niin Pekka Koskela kuin Mika Poutalakin viihtyvät hyvin Heerenveenin Thialf–areenan jäällä.

– Niin Pekka kuin Mikakin ovat hyvässä vireessä. Tosin Pekkaa vaivaa tällä hetkellä flunssa ja me toivomme, että se menee ohi ennen perjantaita, jolloin ohjelmassa on 500 metriä. Täältä on poissa kanadalainen Jeremy Wotherspoon, joten ainakin hänen lähes varma palkintopallipaikka on nyt avoimena, kertoi päävalmentaja Janne Hänninen.

– Meillä piti olla täällä yhdeksän luistelijan joukkue, mutta valitettavasti Risto Rosendahl on sairaana ja hän ei luistele täällä. Kahdeksan luistelijan joukossa on meillä nyt myös nainen, kun Susanna Potka pääsee kokeilemaan mc–vauhtia, jatkoi Hänninen.

– Minun tavoitteenani on täällä nousta palkintokorokkeelle. Mieliala ja kunto ovat hyvät. Olen ”sinut” Heerenveenin jään kanssa. Sen ei pitäisi tuottaa minulle mitään ongelmia, kertoi Calgaryssa SE-ajan 500 metrillä luistellut Mika Poutala.

– Vielä ei jännitä. Tunne on kuitenkin hieno, kun saa olla näissä mc-ympyröissä. Ympärillä on tuttu porukka ja se auttaa paljon. Tavoitteenani on luistella omat ennätykset, kertoi joukkueen ensikertalainen Lauri Potka.

Tammikuun loppupuolella luistellaan sprinttereiden MM-kilpailut samalla Thialf–areenalla. Lippujen ennakkomyynti alkoi tällä viikolla. Hollantilaisten hurjaa innostusta kuvaa se, että kaikki ennakkomyynnissä olleet liput myytiin loppuun puolessa tunnissa.

Suomen joukkue Heerenveenissä:

Robert Brandt