Luisteluliiton vuoden valinnat

Lauantaina 21.4 liittokokouksen yhteydessä Luisteluliitto palkitsi vuoden ansioituneita luistelijoita.

Pekka Koskela vuoden pikaluistelija

Suomen Luisteluliitto palkitsi kauden parhaitaan. Vuoden luistelijaksi valittiin Pekka Koskela.
Muut palkitut olivat:

vuoden valmentaja Aimo Klemetsö (Pekka Koskelan valmentaja Seinäjoki
vuoden naisluistelija Susanna Potka Seinäjoki
erityistunnustus Jarmo Valtonen Helsinki
erityistunnustus Toivo Kihlanki (valmentaja) Helsinki
vuoden tyttöluistelija Elina Risku Seinäjoki
vuoden poikaluistelija Niko Räsänen Oulu
vuoden maratonluistelija Vesa Isoviita Pori
vuoden toimittaja Christer Sarlin YLE

Puheenjohtaja Tapani Potka totesi kevätliittokokouksen avauspuheessaan, että liiton kilpailumenestys kokonaisuudessa oli erinomainen. Pekka Koskela voitti sprinttereiden MM-kisoissa hopeamitalin Hamarissa 20.-21.1.2007. Matkakohtaisissa MM-kilpailuissa Salt Lake Cityssä Pekka Koskela saavutti 8. sijan 500 m:llä ja 6. sijan 1000 m:llä. Salt Lake Cityssä Suomen hyvää kokonaismenestystä täydensivät lisäksi Mika Poutala 500 m:llä ja Risto Rosendahl 1500 m:llä molempien ollessa kymmenensiä mainituilla matkoilla.

Kuluneella kaudella Pekka Koskela saavutti MM-hopean lisäksi 3. sijat maailmancupin yhteispisteissä sekä 500 m:llä että 100 m:llä, 1000 m:llä hänen sijoituksensa oli 7.

Maailmancupin voittoja Pekka Koskela saavutti 4 – Berlin, Harbin, Nagano ja Heerenveen, samoin muita palkintosijoja tuli 4. Myös Mika Poutala oli maailman cupin 500 m:llä palkintokorokkeella, Suomen ennätysajalla kolmantena. Myös yleisluistelijat kehittyivät hyvin menneellä kaudella. Jarmo Valtonen selvisi ensimmäisenä Suomalaisena yleisluistelun MM-kilpailuihin uuden sääntöuudistuksen jälkeen.

Tason laajuutta kuvaa se, että kaiken kaikkiaan menneellä kaudella 8 suomalaista luistelijaa – 7 miestä ja yksi nainen – ylsi maailman cupin pisteille 21 matkalla. Uusia Suomen ennätyksiä kirjattiin peräti 19, joista 7 nuorten sarjoissa. Tulevaisuuskin näyttää hyvältä, totesi Potka.

Eli pikaluistelu on vahvassa vireessä eteenpäin ja suunta on hyvä!
Toivotaan, että tämä kehitys edesauttaa päätösten tekemistä ja ratkaisujen syntymistä luisteluväen tavoitteena olevan jääurheilun monitoimihallin rakentamiseksi, totesi puheenjohtaja Potka lopuksi.