Suomalaiset hyvissä tunnelmissa sprinttereiden MM -kilpailuun

Menestystoiveet ovat korkealla Hamarissa viikonloppuna alkavissa MM -kisoissa.

Suomen sprintteripikaluistelijat viimeistelevät kuntoaan viikonvaihteessa Norjan Hamarin Vikingskipet -hallissa luisteltaviin MM -kilpailuihin. Vaikka toiveet MM -menestyksestä ovat korkealla, joukkue itse ei lähde spekuloimaan ennakkoon lopputuloksia.

– Meidän tehtävä on nyt keskittyä täysillä luisteluun eikä spekulatiiviseen mitalikolmikkoon. Tiedämme, että Pekka Koskela (kuvassa vasemmalla) on yksi kisojen ennakkosuosikki, mutta niin ovat myös hollantilaiset Wennemars ja Bos, yhdysvaltalainen Davis ja Korean Lee. Viimeisestä kansainvälisestä kisasta on viisi viikkoa ja se on niin pitkä aika, että kunto on voinut heilahtaa suuntaan tai toiseen. Joku alkukauden kärkinimistä voi olla poissa pelistä, ja joku puolestaan on noussut tilalle, kertoi päävalmentaja Janne Hänninen (kuvassa oikealla).

– Koko joukkueemme on terveenä ja asenne kohdallaan. Jos vähänkin onnistumme, niin kaikki neljä luistelijaamme ovat yhteispisteissä 16 parhaan joukossa. Se on tavoitteemme. On ilman muuta selvää, että Pekka Koskela taistelee mitaleista, Mika Poutalan tavoitteena on päästä 10 parhaan joukkoon 500 metrillä, samoin Risto Rosendahlilla (kuvassa keskellä) 1 000 metrillä. Hyvällä kehitysuralla olevalta Pasi Koskelalta odotan niin tasaista luistelua, että hän on muiden tavoin yhteispistetavoitteemme sisällä, jatkoi Hänninen.

Kilpailut alkavat lauantaina ja sunnuntaina kello 13 Suomen aikaa. Television YLE TV2 -kanava lähettää kilpailut lauantaina kello 20.20 ja sunnuntaina kello 17.25.