Pia Humisto ja Jarmo Valtonen luistelivat tuplamestareiksi

Yleisluistelijoiden Suomen mestaruuskilpailut jatkuivat upeassa säässä Helsingin Oulunkylässä.

Porin Pyrinnön Pia Humisto (kuvassa) voitti yleisluistelijoiden naisten Suomen mestaruuden kukistamalla ensin 1500 metrin matkalla parinsa ja pahimman uhkaajansa Seinäjoen Urheilijoiden Elina Riskun. Myös päätösmatka 5000 metriä meni Humistolle.

Samassa yhteydessä luisteltiin matkakohtainen Suomen mestaruus 5000 metrillä. Pia Humistolle annettiin myös sillä kultainen mitali. SM-hopealle luisteli Turun Urheiluliiton Elisa Arvo. Arvo ei osallistunut yleisluistelijoiden SM-kilpailuun. Pronssille luisteli Saana Hyttinen Seinäjoen Urheilijoista.

Miesten 1500 metrin kilpailun voitti Helsingin Työväen Luistelijoiden Jarmo Valtonen ajalla 1.59.73 ja lisäsi sillä johtoaan yleisluistelijoiden kisassa. SM-kilpailun ulkopuolella luistellut Seinäjoen Tuomas Nieminen luisteli 1500 metrillä ajan 1.58,37.

Valtonen voitti myös päätöslajin 10000 metriä ja otti näin yleisluistelijoiden Suomen mestaruuden. Samalla hän sai käteensä matkakohtaisen SM-kultamitalin. Yleisluistelijoiden kilpailun kakkoseksi tuli Seinäjoen Urheilijoiden Lauri Linden ja Oulun Tarmon Niko Räsänen nousi pronssille. Matkakohtaisessa kilpailussa SM-hopealle luisteli Robert Brandt (HTL) ja pronssille Lauri Linden.

SM-kisojen yhteydessä tehtiin myös arvokisavalintoja. Yleisluistelijoiden EM-kilpailuihin Italian Collalboon valittiin yleisluistelijoiden Suomen mestari Jarmo Valtonen. Naisedustaja Johanna Mäki valittiin ehdollisena ja häneltä odotetaan näyttö ennen lopullista valintaa.